منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲۴، صفحات ۱-۲۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی میزان مسئولیّت پذیری دانشجویان مصوب و فراگیر دانشگاه علوم انتظامی و عوامل مؤثر بر آن
چکیده فارسی مقاله با هدف بررسی تطبیقی میزان مسئولیّت پذیری دانشجویان مصوب و فراگیر دانشگاه علوم انتظامی و سهم متغیرهای رسته‌ خدمتی، پایه تحصیلی و سن در تبیین مسئولیت‌پذیری آنان، تعداد 171 نفر به روش نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای از جامعه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی در سال تحصیلی 88-87 انتخاب و پرسشنامه مسئولیت‌پذیری بر روی آن‌ها اجرا گردید. همچنین برای تعیین میزان اعتبار پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ همان تعداد مورد سنجش قرار گرفتند که ضریب آلفای کلی 89/0 به دست آمد که از لحاظ آماری بسیار رضایت‌بخش است. یافته‌های پژوهش نشان دادند که میانگین نمره‌ متغیر مسئولیت‌پذیری در هر دو گروه از دانشجویان دوره آموزشی مصوب و فراگیر، رسته‌های خدمتی، پایه‌های تحصیلی، و سن به گونه معناداری بالاتر از میانگین نظری (72) است. مقایسه میانگین‌های دو گروه دانشجویان مصوب و فراگیر در متغیر مسئولیت‌پذیری نشان می‌دهد که میانگین نمره مسئولیت‌پذیری دانشجویان فراگیر (14/89) بیشتر از میانگین نمره مسئولیت‌پذیری دانشجویان مصوب (53/79) است. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت‌پذیری دانشجویان در سنین 31-27 بیش از مسئولیت‌پذیری دانشجویان کم‌سن‌تر است. در این پژوهش مشخص گردید که روی هم رفته، 5/13 درصد واریانس مسئولیت‌پذیری (متغیر ملاک یا وابسته) به کمک متغیرهای مورد مطالعه (متغیرهای پیش‌بین یا مستقل) دوره آموزشی (مصوب و فراگیر)، رسته، پایه تحصیلی و سن تبیین می‌شود. در این میان سهم دوره آموزشی (مصوب و فراگیر) (32/7 درصد) و سن (64/4 درصد) بیش از متغیرهای رسته (714/0 درصد) و پایه تحصیلی (82/0 درصد) است و رسته و پایه تحصیلی سهم معناداری در تبیین واریانس مسئولیت‌پذیری ندارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت‌پذیری، دانشجویان مصوب، دانشجویان فراگیر،

عنوان انگلیسی Comparative study of responsibility level among long-term and short-term students of police academy and its influential factors
چکیده انگلیسی مقاله With the aim responsibility level comparison between long-term and short-term students of police academy and the share of job rank,educational grade and age in their responsibility, 171 students of police academy were selected with random stratified sampling method in the year of 2008-2009. The instrument of the research was responsibility questionnaire and the reliability and validity coefficient was computed through Chronbach Alfa which the total coefficient was satisfactory from the statistical point of view. The research findings have shown that average of responsibility variable score in the both of students groups, job rank, educational grades and age were significantly more than theoretical average (72). The average comparison of two groups on the basis of responsibility variable have shown that the average score of short – term students were more than long – term students. Also, research findings have shown that responsibility scores of students with the ages between 27-31 were more than other elder students.It was specified that altogether the responsibility(criterion variable or dependent variable) variance were described through educational course,job rank,educational grade and age.So the share of educational course(short-term and long-term) is %7/32,educational grade is %0/82 and there is no significant share of rank and educational grade in describing responsibility variance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود براتیان |


حسین بجانی |


رمضانعلی باغانی |



نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_12371_ee20cfe1f35da05fd9fb58c9e1f5e1f0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1216/article-1216-1643772.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات