|
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۹۱، شماره ۳۰، صفحات ۱۵۹-۱۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر ویژگیهای فردی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی بر مدیریت دانش |
|
چکیده فارسی مقاله |
دانش و خرد فردی و جمعی شاخصه اصلی توسعه یافتگی، انسان ها و عنصر اساسی و حیاتی ،توسعه سیستم های اجتماعی است و درنهایت این خرد جمعی است که ظرفیت توسعه سیستم را تعیین می کند لذا هدف پژوهش حاضر روشن نمودن تاثیر سه ویژگی فردی کارکنان(جنسیت ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت ) بر مدیریت دانش دردانشگاه علوم انتظامی می باشد. نمونه آماری این تحقیق را 136 نفر از کارکنان و مدیران دانشگاه علوم انتظامی تشکیل داده است که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری مرحله ای تصادفی انتخاب شده اند. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی وهمبستگی است. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نشان داد جنسیت هیچ تاثیری در مدیریت دانش در بین زنان و مردان ندارد.بنابر این از آنجایی که یک پنجم کارکنان دانشگاه را زنان تشکیل می دهند برنامه ریزان دانشگاه و ناجا می توانند سهمی مناسب برای زنان در اجرای برنامه های مدیریت دانش در دانشگاه در نظر بگیرند و نادیده گرفتن این قسمت از پتانسیل انسانی در دانشگاه منطقی به نظر نمی رسد. با توجه به داده ها می توان قضاوت کرد که درمدیریت دانش به تفکیک مدرک تحصیلی تفاوتی مشاهده نمی شود.بنابراین مدیران و برنامه ریزان دانشگاه بر خلاف تصور موجود که تنها افراد با مدرک تحصیلی بالاتر قادرند در برنامه های گسترش مدیریت دانش در دانشگاه سهیم باشند می توانند از سایر کارکنان در تمام سطوح دانشگاه با مدارک تحصیلی پایین نیز به نوبه خود استفاده نمایند. از طرف دیگر با توجه به داده ها می توان قضاوت کرد که بین مدیریت دانش به تفکیک سابقه کارکنان تفاوت معنی داری مشاهده می شود و افرادی که سابقه بین10 تا 20 سال دارند از افرادی که سابقه خدمت زیر 10 سال دارند از توانایی مدیریت دانش بیشتری برخوردار می باشند.پس همانگونه صاحب نظران علم مدیریت بر آن تاکید دارند این افراد به عنوان خزانه های دانش سازمانی باید مورد توجه خاص قرار گیرند ودانش ضمنی آنها به دانش صریح تبدیل گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت دانش، ویژگیهای فردی، کارکنان ناجا، دانشگاه علوم انتظامی، |
|
عنوان انگلیسی |
effect of individual characteristics on police acdemy employees knowledge management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
wledge , Wisdom and collective mind are the major characteristics of human development and a vital and important element of social systems development and ultimately the collective mind determine capacity of system for development. The objective of this research was to show the effect of three individual characteristics of employees (gender, academic document and years of services) on knowledge management at police academy. Statistical samples of this research consist of 136 employees and managers of police academy. They have choosen through Morgan table and random sampling method. The research method was descriptive – correlation. Data analysis show that the gender has no effect on knowledge management between men and women. Since one fifth of police academy employees consists of women, its planners and Naja can be consider suitable proportion for women in executing knowledge management plans at police academy and ignoring this part from human potential not seems logically. Regarding to data, it could be judged that, it has no difference in knowledge management by separation of academic document. So police academy managers and planners contrary to existing imagination that they can only use other employees from all the levels of academy with lower academic document and there is a significant difference between knowledge management of employees by separation of years of service and employees with 10-20 years of services . And the employees with less that 10 years of services have enjoyed more abilities of knowledge management. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکرم علیمردانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://phr.jrl.police.ir/article_12335_610849044798aa317b05356ddcb56252.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1216/article-1216-1643737.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|