منابع انسانی ناجا، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۵، صفحات ۹-۲۸

عنوان فارسی تأثیر جو یادگیری و ماهیت کار بر نگهداشت کارکنان با استعداد ناجا (مطالعه موردی- مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله(ص) ناجا)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر متغیر سازمانی جو یادگیری و ماهیت کار بر نگهداشت کارکنان با استعداد ناجا است. همچنین ارتباط متغیر های فردی سن ، سابقه کار و میزان تحصیلات با نگهداشت کارکنان مورد بررسی قرار می گیرد. متغیر جو یادگیری و ماهیت کار در قالب رویکردهای شکاف(که در آن بر شکاف‌های به وجود آمده میان وضعیت مطلوب و وضعیت موجود و حذف این شکاف ها تأکید می شود) و قدردانی (که در آن هدف یادگیری، پیشرفت و بهینه سازی فرآیند هاست) تعریف گردیده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را پرسنل پایور مرکز آموزش مرزبانی محمد رسول الله (ص) ناجا تشکیل می دهند. به علت محدود بودن جامعه آماری مورد نظر، از روش سرشماری برای به دست آوردن داده ها از جامعه استفاده شده است که تعداد 150 پرسشنامه جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد که جو یادگیری و ماهیت کار مبتنی بر رویکرد قدردانی تأثیر مثبت و معنا داری بر نگهداشت کارکنان و تأثیر منفی و معناداری بر میل به ترک کارکنان دارد. از طرفی جو یادگیری و ماهیت کار مبتنی بر رویکرد شکاف بر نگهداشت کارکنان تأثیر معناداری ندارد ولی تأثیر مثبت و معناداری بر میل به ترک کارکنان مشاهده شد. در آزمون پیرسون نیز مشاهده گردید که بین متغیر سن کارکنان با میزان نگهداشت آنان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیر میزان تحصیلات و میل به ترک کارکنان همبستگی منفی و معناداری مشاهده شد و در مورد سایر عوامل همبستگی معنا داری مشاهده نگردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of learning atmosphere and work condition on talented employees maintenance (case study: Mohammad Rasoolallah border guard educational centre of Naja)
چکیده انگلیسی مقاله This current research aims at recognizing the effect of learning atmosphere and work condition on Naja talented employees maintenance and also the relationship between individual variables such as age, years of services education and employees maintenance have examined in this research. Learning atmosphere and work condition variables have defined as gap approaches ( on the basis of existing gap between desired condition and status quo and omitting this gap) and appreciation (which the purpose is learning, achievement and processes optimization) – the current research was applied and research method was descriptive- survey. The statistical universe were official employees of mohammad Rasoolallah border guard educational centre. For the reason of statistical universe limitation, the authors have used census method for data collection, 150 questionnaires were collected and analyzed the findings of this research indicate that learning atmosphere and work condition according to appreciation approach have a significant relationship with employees maintenance and have no significant relations with employees tendency for work – leave. In other hand learning atmosphere and work condition according to gap approach have no significant relationship with employee's maintenance, but also have a significant relationship with employees tendency for work – leave. Pearson test indicate that is a significant relationship between employs age and their maintenance and also there is a significant relationship between education and employees tendency for work – leave and there is no significant relationship between other agents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر علی نصر اصفهانی |


جعفر اکبرزاده |



نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_12417_681a1d32ea21eb0e31a3d163c1292530.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1216/article-1216-1643697.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات