مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲۰، صفحات ۱۷۵-۲۰۰

عنوان فارسی هر اثر هنری به مثابه یک جرم بالقوه
چکیده فارسی مقاله هنر مدرن با مانه (1883-1832) و امپرسیونیست ها آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد (Julius، 2002). گرچه هنر مدرن نیز مانند جرم، قواعد اجتماعی را نقض می کند، اما معمولاً برخلاف قانون نیست و به این دلیل می توان آن را یک جرم بالقوه نامید .(Adorno، 1951) انحراف، تخطی از قواعد اجتماعی است که یا مبتنی بر توافق و تفاهم اند و یا به وسیله یک گروه قدرتمند وضع می شوند Box، 1981)). هم هنر مدرن و هم انحراف، قواعد جامعوی را نقض می کنند. به عنوان مثال تابلوی piss christ اثر سرانو، کلیسای کاتولیک را به سخره گرفته و تماشاگران خویش را به وادی توهین به مقدسات سوق می دهد. به رغم دردست بودن شواهدی دال بر وجود انحراف در هنر مدرن، نظریه های جامعه شناختیِ انحراف تنها بر جرم، بزهکاری و بیماری روانی تمرکز می کنند. مقاله حاضر تاکید می کند که نظریه هایِ جامعه شناختیِ انحراف، نسبت به هنر مدرن نیز قابل اعمال است. در ابتدا یک تاریخ نگاری مختصر از نظریه های جامعه شناختی انحراف پیش رو گذاشته می شود. سپس طرح کلی سه نهضت پدیدآمده در هنر مدرن شامل «امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم»، «سوررئالسیم و دادائیسم» و «هنر معاصر» ارائه می شود و درنهایت سه نظریه جامعه شناختیِ انحراف یعنی کارکردگرایی، نظریه خرده فرهنگی و نظریه برچسب زنی (شامل بیماری روانی و هراس اخلاقی) درخصوص این سه نهضت پدیدآمده در هنر مدرن، به کار گرفته خواهند شد. چنین نتیجه گیری شده است که نظریه های جامعه شناختی انحراف، نسبت به هنر مدرن نیز قابل اعمال است. سرانجام جهت تعمیم پذیر ساختن نظریه های جامعه شناسانه انحراف پیشنهاد شده است که حوزه-های مفهوم انحراف (از جمله هنر مدرن) باید به شکلی متفاوت از آنچه در رویکرد سنتی مورد تحلیل قرار می گرفت، بررسی شده و نیز ساختار و مفهوم آنها یکپارچه تر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژگان، هنر، جرم، انحراف، جرم شناسی، جامعه شناسی،

عنوان انگلیسی Each work of art as a potential crime
چکیده انگلیسی مقاله Modern Art Manet (1883-1832) and the Impressionists began and continues to this day (Julius, 2002). Although modern art as well as offense , violate social norms , but usually it is not contrary to law, and for this reason we call it a potential offense . (Adorno, 1951) deviation , which is a violation of social rules or based on consensus and have an understanding and are levied by a powerful group Box, 1981)). Modern art and distraction , Jamvy rules are violated . For example, piss christ picture Serrano effect , the Catholic Church mockery and blasphemy valley leads his audience . Despite there being evidence of diversion of Modern Art, the only deviation sociological theories on crime , delinquency and mental illness focus. This paper emphasizes the sociological theories of deviance , is also applicable to the modern art . At first, a brief chronology of sociological theory is put forward tilt . Then , generally three sub movement in modern art , including " Impressionism and Post Impressionism ," " Svrryalsym and Dadayysm " and " contemporary art " is presented , and finally the SD functionalism sociological theories , subcultural theory and labeling theory (including disease mental and moral panic ) on these three sub movement in modern art , will be used . It is concluded that sociological theories of deviance , is also applicable to the modern art .be .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords , art, Crime, Deviance, criminology, sociology

نویسندگان مقاله کارول نورمان |



نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_13552_ae537e55aa3e448a539952440a5a67d2.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1204/article-1204-1643462.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات