مطالعات پیشگیری از جرم، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۵، صفحات ۶۹-۹۰

عنوان فارسی نقش‌ پلیس در پیشگیری از زمینه‌های ناهنجاری در روابط دختر ـ پسر از نظر دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی نقش پلیس در پیشگیری از ناهنجاری رابطه با جنس مخالف از دیدگاه دانش‌آموزان در 2 دبیرستان‌ دخترانه و پسرانه در ناحیه یک شهر سنندج در نیمسال اول تحصیلی 95-94 بوده است. ماهیت پژوهش، رویکرد و راهبرد آن به ترتیب کاربردی، آمیخته و متوالی ـ اکتشافی است. داده‌های کیفی با روش کیفی نظریه داده‌بنیاد و داده‌های کمی از طریق آزمون تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. در بخش کیفی 30 دانش‌آموز با نمونه‌گیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. سپس 110 نفر دختر و 190 پسر با نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختارمند و در بخش کمی پرسشنامه‌ای پژوهشگرساخته با پایایی 91/0 بوده است. بر اساس یافته‌ها، نقش پیشگیرانه پلیس عبارت است از 1) کارکرد فرهنگی ـ آموزشی پلیس: (حمایت از فعالیت‌های فوق برنامه دانش‌آموزان؛ و حمایت از آموزش و اطلاع‌رسانی دانش‌آموزان)؛ و 2) کارکرد اصلاحی ـ تعاملی پلیس: (خوداصلاحی و تقویت جایگاه اجتماعی پلیس، و تعامل سازنده پلیس با خانواده‌ و مدرسه). همچنین نتایج نشان داد نقش پلیس شامل 1) حمایت آموزشی و فرهنگی؛ 2) حمایت اجتماعی و فوق‌برنامه و 3) حمایت نظارت محور است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Police role in the prevention of anomalies contexts in boy-girl relationships from prespectives of high school male and female students
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this study was to identify the role of police in preventing abnormal relationship with the opposite sex from the perspective of students at two high schools in Sanandaj during the first semester 2015-2016. Respectively, the nature of the research, its approach and method was applied, mixed method and sequential exploration. Qualitative data were analyzed by grounded theory and quantitative data were analyzed by exploratory factor analysis. In the qualitative section, 30 students selected by theoretical sampling and were interviewed. Then, 110 females and 190 males were studied by stratified sampling. Quantitative instrument was a researcher-made questionnaire with 0.91 reliability and the qualitative instrument was semi-orgnaized interviews. Role of the police is to (1) the cultural function of police training (support extracurricular activities of the students; and supporting education and information for students); and (2) the police interactive correction function (self-improvement and strengthening of social status police, and police interaction with family and school). The quantitative results showed that the police role is include: (1) educational and cultural support; (2) social and extracurricular support; and (3) monitor based support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ذکریا زارع |


محمد اسدی |
برون سازمانی

علیرضا قهرمانی |



نشانی اینترنتی http://cps.jrl.police.ir/article_19221_a9d12e89fc71b80a3f0798112ff8d1a9.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1204/article-1204-1643287.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات