|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی و اولوی تبندی اهداف کوتا همدت در راستای اجرای راهبرد تقویت ایمنی جاد هها با ترکیب فنون برنام هریزی خطی و SAW فازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از راهکا رهایی که معمولا در مقوله مدیریت ایمنی جاده مدنظر قرار م یگیرد، راهبرد تقویت ایمنی جاد هها از جنبه زیرساخ تها و تجهیزات است که به منظور رسیدن به هدف افزایش ایمنی جاده و کاهش تصادفات در بازه زمانی مشخصی تدوین م یشود. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی اهمیت اهداف کوتا همدت تع یین شده برای تقویت ایمنی جاد هها و نیز اولوی تبندی آنها است که بدین منظور از تلفیقی از تکنی کهای برنام هریزی خطی و SAW فازی 1 استفاده شده است. در ابتدا، پنج شاخص تأثیرگذار بر ارزیابی اهداف کوتا همدت در نظر گرفته شده و وزن آنها توسط تکنیک برنام هریزی خطی ب هدست آمده است. در مرحله بعدی، به دلیل کیفی بودن شاخ صهای ارزیابی، هر یک از اهداف مطرح شده با توجه به این پنج شاخص با اعداد فازی مقدا ردهی شد هاند. در نهایت، بعد از دیفازی کردن مقادیر موجود و تبدیل آنها به اعداد قطعی، از تکنیک SAW جهت ارزیابی و اولوی تبندی این اهداف استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که اهدافی نظیر ایجاد یا اصلاح حفا ظهای ایمنی و ضرب هگیرهای مناسب و استاندارد در کنار و وسط جاده، ایجاد شیارهای لرزاننده یا اسکرید روی آسفالت جاد هها ، نصب دوربی نهای سرع تسنج در جاد هها و ایم نسازی تقاط عها با نصب تابلوها، چرا غها و علائم کافی، با توجه به شاخ صهای مطرح شده در اولویت اجرا قرار دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
چرخش/ چپ دست/ راست راست/ رفتار/ رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating and Prioritizing Short-term Objectives for Implementation of the Road Safety Improvement Strategy by Using Integrated Linear Programming and Fuzzy SAW Techniques |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the guidelines that usually considered in the field of road safety management is the strategy of road safety improvment from the aspects such as infrastructure and equipment. This strategy can be formulated to enhance the road safety situation and reduce the accidents rate at a specific period of time. The aim of the present study is to evaluate and prioritize the determined short-term objectives in order to improve road safety. For this purpose, we have used an integrated model of linear programming and fuzzy SAW techniques. At first, we considered five criteria affecting the evaluation of objectives and then we obtained the weights of these criteria by using a linear programming model. In the next stage, because of being qualitative criteria, each of objectives has been evaluated by fuzzy numbers regarding these five criteria. Finally, after converting fuzzy numbers to crisp numbers (defuzzification process), we evaluated and prioritized above-mentioned objectives using SAW technique. Regarding selected criteria, this study reprensents that some objectives have the most priority for implementation. These objectives are: "inserting or repairing the security guards and standard bumpers in the center and sides of roads", "inserting rumble stripes on the roads' asphalt", "installing the speedometer cameras in roads" and "Securing intersections with sufficient signs, lights and signals". |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه حقیقت |
محمد حسین پورکاظمی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11568_40276e03db028a3e58c83e43e93c04b6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643271.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|