|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۱، شماره ۳، صفحات ۵۱-۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر زایگارنیک برزمان واکنش و میزان توجه در متقاضیان گواهی نامه رانندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررس ��ی تأثیر اثرزایگارنیک بر میزان توجه و زمان واکنش بوده اس ��ت. به این منظورازبین هنرجویان متقاضی دریافت گواه ینامه رانندگی در س ��ال 90 شهرستان همدان ) 455 نفر( به صورت تصادفی ساده تعداد 40 نفر) 20 زن و 20 مرد( انتخاب شدند و در یک طرح آزمایشی )پس آزمون با گروه کنترل( به وسیله آزمون استروپ مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اثر زایگارنیک، میزان توجه را کاهش و زمان واکنش را افزایش م یدهد و در خصوص عامل تعدیل کننده جنس ��یت در زمان واکنش، بر خلاف پی شبین یها تفاوتی بین دو جنس مش ��اهده نشد. تأثیر این عامل در میزان توجه در دو جنس متفاوت است؛ یعنی اثر زایگارنیک در میزان توجه مردان بیش از زنان اختلال ایجاد م یکند؛ بنابراین م یتوان گفت که اثر زایگارنیک با تأثیر منفی بر زمان واکنش و میزان توجه )ب هویژه در مردان( می تواند یکی از عوامل تأثیر گذار در حوادث رانندگی باشد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اثرزایگارنیک، زمان واکنش، توجه، آزمون استروپ، جنسیت، |
|
عنوان انگلیسی |
The Study Zeigarnik Effect On The Reaction Time and Attention Range on Driving Certificate Applicant on the Hamedan City |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research is studying of Zeigarnik effect on reaction time and attention range. To do this, 40 people (20 men and 20 women) were selected randomly between applicants of getting driving license and evaluated by stroop test in a experimental scheme (post test with control group) and data was based on the an alytic test of some variable variance and comparing two groups result (control & test) considering the role of sexuality adjustment agent. The result has shown that zeigarnik effect decreased attention range and increased reaction time and spite of predictions; about sexuality adjustment agent in reaction time, there weren’t any difference between 2 genders. There is difference in the effect of this agent in attention range of 2 genders; this means that Zeigarnik effect makes disorder in attention range of men more than women: thus concluded that Zeigarnik effect, with negative effect on reaction time and attention range (specially in men) can be one of effective, agents in driving accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید رضا مسعود |
مجید ضرغام حاجبی |
یداله خرم آبادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11561_99de78ac427a6ee594cec85f6113e235.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643264.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|