|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴، صفحات ۱۳۹-۱۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر برتصادفات ترافیکی وسایل نقلیۀ موتوری سنگین باری درشبک ههای درو نشهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
وسایل نقلیه سنگین عل یرغم سهم اندک آنها از مجموع وسایل نقلی های که در معابر درو نشهری تهران در حال حرکت هستند، متأسفانه سهم قابل توجهی از مجروحان و همچنین متوفیان مربوط به تصادفاتی است که یک طرف آن وسایل نقلیه سنگین اعم از مقصر و غیرمقصر بوده است. در این تحقیق سعی شده ضمن شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر تصادفات ترافیکی وسایل نقلیه سنگین در شهر تهران، ادلّه اصلی بروز تصادفات و تلفات ناشی از آن شناسایی شده و راهکا رهایی برای جلوگیری و از بین بردن تأثیر عامل انسانی، وسیله نقلیه، عامل راه و شرایط محیطی در وقوع تصادفات وسایل نقلیه سنگین ارایه م یشود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ رو شهای گر دآوری داد هها، توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی است و در این پژوهشا ز روش تحلیل سلسله مراتبی با نظ رسنجیا ز کارشناسان، متخصصان حوزه تصادف و ترافیک نیز استفاده شد. ابزار گر دآوری این پژوهش، پرس شنامه است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ کارشناسان، متخصصان حوزه تصادف و ترافیک شهر تهران بزرگ تشکیل م یدهند که به دلیل محدود بودن آن به صورت تما مشمار کلیه اعضای جامعه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که در نظرکارشناسان حوزه تصادف و ترافیک، عوامل انسانی با 5/ 37 درصد بیشترین تأثیر را در بروز تصادفات ترافیکی وسایل نقلیه سنگین داشت و عوامل راه و محیطی با 12 درصد و عوامل وسیله نقلیه با 5/5 درص ��د در اولوی ��ت بعدی قرارگرفتند. اولوی تبندی شاخ صهای عوامل س هگانه مذکور نیز نشان داد که عجله و شتاب ب یمورد با وزن نسبی 832 / 0 در اولویت اول، و خستگی و خوا بآلودگی با وزن نسبی 0/822 در الویت دوم، محدودیت تردد ساعتی با وزن نس ��بی 691 / 0 و طر حهای هندسی غی راستاندارد با وزن نسبی 960 / 0 به ترتیب در اولوی تهای بعدی قرار دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effective Factors on Heavy Vehicle Accident in Urban Network |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Heavy vehicle plays important role in accident and injuries in Tehran. In this study, the causes and effects of heavy vehicle accidents in Tehran has been identified and prevention strategies and human effects, vehicle and environmental conditions of accident have been provided. This study is applicable and the data collection is based on the analytic – descriptive research. In this study hierarchichal analysis consultation of traffic and accident experts is used. Data collection tools of this study is questionnaire. Statistical communication of this study include Tehran traffic and accident experts and professionals. The result of this study showed 37.5 percent human factors, 12 percent road environment factors and 5.5 percent vehicle condition are effective in occurring accident. This causes showed that hurry with the relative rate of 0.832, fatigue and sleepless with relative rate of 0.832, traffic restraint with the rate of 0.691 and nonstandard geometric designs with the rate of 0.960 are main factors of accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
منصورحاجی حسینلو |
ایرج احمدی دیزج |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11558_835ad47776131fa8d5fb18704cbff399.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643261.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|