مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴، صفحات ۹۳-۱۱۹

عنوان فارسی تحلیل فضایی نقاط حادثه خیز سوانح رانندگی شهر زنجان
چکیده فارسی مقاله هدف این نوشتار تحلیل فضایی تصادفات داخل شهری و سعی در علت شناسی عوامل مکانی- فضای ��ی مؤثر در بروز سوان ��ح رانندگی شهر زنجان است و به منظ ��ور شناسایی و درک الگوهای مکان ��ی- فضایی تصادفات از سامانه های اطلاعات جغرافیایی، تحلیل فضایی و پرسش نامه استفاده شده است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی- تحلیلی اس ��ت. جامع ��ه آماری پژوهش، تمام نقاط حادثه خیز که در مقط ��ع زمانی 1390 در شهر زنجان در آنه ��ا سوانح رانندگی رخ داده است م یباش ��د. یافت ههای پژوهش نشان م یدهد که مه مترین عوامل مؤثر در تصادفات رانندگی خس ��تگی و خواب آلودگی، تجربه رانندگان، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، فرسوده ب ��ودن خودرو، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، عرض کم معابر، بارش ب ��رف و ب ��اران و کیفیت معابر است. نتایج پژوهش نیز نشان می دهد که در بررسی و تحلیل عوامل مؤث ��ر در بروز سوانح رانندگی در شهر زنجان با استف ��اده از سامانه اطلاعات جغرافیایی، بیشترین نق ��اط حادث هخ ��یز در منطقه 3 )تقاطع تربیت( و منطقه 2 )میدان جهاد( قرار دارند که به دلیل تراکم کاربری های اداری، آموزشی و ورزشی- تفریحی و نظایر آن که در این مناطق بیشترین مس ��احت را به خود اختصاص داد هاند، باعث شده به عنوان مناطق جاذب سفر شناخته شوند؛ همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که در مؤلف ههای اصلی عامل انس ��انی بیشترین تأثیر را در تصادفات رانندگی در سطح شهر با مقدار ویژه 5/ 6 درصد را دارا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Spatial Analysis of Zanjan Accident-Prone Places
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is spatial analysis of urban accidents and identification of effective spatial and place factors of driving accidents in Zanjan. For identification of spatialplace designs of accidents, GIS, spatial analysis and questionnaire is used. This study is applicable and its data collection is based on the analytic-descriptive procedure. Statistical data of this research is 2011 accident prone places of Zanjan. The results of this study showed that main effective factors of accidents are fatique and sleepless, drivers experience, non-identification of others crossing, old cars, not obeying traffic law, narrow streets, rain and snow and street quality. The results of this study indicated the most accident-prone places are in region 3 (Tarbiat intersection) and region 2 (Jihad square) because of recreational, educational and official land uses density. Also the results of this study showed that human factors with 6.508 percent are the main factors of driving accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن کلانتری |


سمیرا مرادی مفرد |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11556_b24828c36eb6e545778128beeb368c14.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643259.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات