مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۲، شماره ۴، صفحات ۶۳-۹۲

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر ساماندهی تردد موتورسیکلت ها
چکیده فارسی مقاله ط ��ی سا لهای اخیر تعداد وسایل نقلیه ب هویژه خ ��ودرو و موتورسیکلت در شهر تهران افزایش و متعاق ��ب آن، آمار تخلف ��ات و تصادفات نیز رشد فزایند های داشته است. براس ��اس آما راعلامی اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، 18 درصد از کل تصادفات شهر تهران در سال 1390 مربوط به موتورسیکل تسواران بوده و سهم تصادفات فوتی و جرحی موتورسواران از کل تصادفات جرحی و فوتی شهر تهران 2/ 56 درصد بوده است که نشا ندهندۀ حاد بودن این معضل بزرگ برای شهر تهران است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر انضباط ترافیکی )ساماندهی تردد موتورسیکل تها( در شهر تهران م یباشد. این تحقیق از نظر روش های گردآوری داده ها، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ موتورسواران شهر تهران و رؤسا و مدیران پلیس راه تهران بزرگ مناطق 22 گانه تشکیل م یدهد که به روش نمون هگیری چند مرحل های تع ��داد 384 مورد ارزیابی ق ��رار گرفت هاند. همچنین برای جم عآوری داده از پرس شنامه محقق ساخته استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان م یدهد که ایجاد بانک جامع اطلاعاتی موتورسیکلت سواران در پلی ��س راهنمایی و رانندگی، ه مترازی موتورسیکلت با سایر وسایل نقلیۀ چهارچرخ به لحاظ اعمال قوانین و در نظر گرفتن تس ��هیلات و امکانات حمل و نقلی به طور جداگانه برای موتورسیکل تها، م یتواند در ایجاد یک بستر مناسب برای ساماندهی موتورسواران مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتورسیکلت، آموزش، تردد، ساماندهی، تخلفات، تصادفات،

عنوان انگلیسی The Study of Effective Factors on Organizing Motorcycle Crossing
چکیده انگلیسی مقاله In recent years the numbers of cars and motorcycle have increased and as a result of that the accidents and fatalities have increased. According to Tehran traffic police, 18 percent of Tehran total accidents in 2011 was related to motorcycle crashes. 56.2 percent of Tehran total accidents had been related to motorcycles. The present study conducted with the aim of increasing obey of traffic law and reducing motorcyclist accidents and fatalities of Tehran. This study has used 30 questionnaire (Likert survey) from the viewpoint of Tehran motorcyclists and traffic police managers. This study is based on the analytic – descriptive method. Motorcyclists sampling have been calculated by kokran formula which is 384 and managers sampling have been calculated at the time of study. The results of the study showed that education and training, comprehensive data about motorcyclists at traffic police center, equalization of motorcyclist traffic law with 4 wheelers vehicle traffic law and separate transportation facilities for motorcyclists can improve motorcyclists organizing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Motorcycle, Training, Crossing, Organizing

نویسندگان مقاله عبداله هندیانی |


اسکندر مومنی |


حسین رحیمی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11555_f4da08ea9ad096cc0650f0b17f03dd49.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643258.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات