این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۳، شماره ۱۱، صفحات ۸۳-۱۰۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر تخلفات سرعت رانندگان موتورسیکلت: بر اساس مدل روان شناختی رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه رانندگی ایمن بر تخلفات سرعت رانندگان موتور سیکلت انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه و دوره‌ی پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه رانندگان موتورسیکلت شهرستان بابل بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 60 نفر انتخاب شدند که این تعداد به صورت تصادفی 30 نفردرگروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه قرارگرفتند. شرکت کنندگان پرسشنامه رفتار رانندگی راکبین موتورسوار را تکمیل کردند. برنامه آموزش رانندگی ایمن به مدت هشت هفته، 16 جلسه و 32 ساعت به گروه آزمایش آموزش داده شد و به گروه کنترل آموزش داده نشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد بین نمرات تخلفات سرعت رانندگان موتور سیکلت در پیش آزمون با پس آزمون و پیگری گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود دارد (0001/0P)، این تفاوت در نمرات گروه کنترل مشاهده نشد. این نتایج نشان می دهد که برنامه آموزش رانندگی ایمن در کاهش تخلفات سرعت رانندگان موتور سیکلت مؤثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of training in safety riding program on Motorcycle rider speed violations: Based on psychological model Theory of Planned Behavior
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate Effectiveness of training in safety riding program on Motorcycle rider speed violations. The research design was quasi-experimental pretest-posttest with control group and the follow-up period. The study sample included all motorcyclists in the city of Babol. Using simple random sampling, sixty motorcyclists were randomly selected (30 participants per group: experimental and control). Participants completed risk perception questionnaire. Safety riding training program was taught to the experimental group for eight weeks, 16 sessions and 32 hours and the control group received no training. To analyze the data, the analysis of variance with repeated measures was used. The results showed that there are significant differences the speed violations scores motorcycle rider at pre-test with post-test and follow- up experimental group (p< 0/0001),This difference was not observed in the control group scores. The results show that, safety riding training program to reduce the speed violations of the motorcycle.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین زارع |


رجبعلی محمدزاده ادملایی |


احمد علی پور |


مرتضی ترخان |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11596_5e9f5fff3cb1099fe5d6db2636d9ab12.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643219.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات