مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۳، شماره ۱۱، صفحات ۵۱-۸۲

عنوان فارسی مطالعه جامع هشناختی عوامل مؤثر بر گرایش رانندگان به تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی که پژوهش حاضر دنبال می‌کند این است که چه عوامل جامعه شناختی در گرایش رانندگان به تخطی و تخلف از قوانین رانندگی تاثیر گذار است؟ این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه صورت گرفته است. از جامعه آماری 1000 نفری رانندگان از طریق فرمول کوکران، 200 نفر انتخاب و پرسشنامه به طور تصادفی در بین آنها توزیع وروایی تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شده است. در این تحقیق از تئوری دورکیم، مرتن، هیرشی، چلپی،ایوانز،نیومن، آپادورای، برای تبیین گرایش به تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون نشان می‌دهد که بین متغیرهای کیفیت آموزش(43%-)، ناکامی(43%)، سرمایه اجتماعی پلیس(22%-)، بازداردنگی درونی(19%-)، رضایت اجتماعی(61%-)، بازدارندگی بیرونی(44%-)، سطح تحصیلات(38%-)‌، نگرش مذهبی(56%-)، سهل انگاری پلیس-(34%) با تخلف از قوانین و مقررات رانندگی معنادار و متغیرهای سن، ضعف مدیریتی و مدت زمان رانندگی با گرایش به تخلف از قوانین رانندگی رابطه معناداری نداشت. در نهایت ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرها برابر با 39 % و ضریب تعیین تعدیل شده برابر با 41% می باشد. به این معنی که متغیرهای معنادار در مدل توانستند 41% از متغیر وابسته را تبیین کنند و 59% آن را متیغرهایی تبیین نمودند که خارج از مدل هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological study of factors affecting the tendency of drivers to violate traffic rules (Case Study: Meshginshahr city
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of the present study is to follow the trends, drivers and sociological factors violations and violations of traffic laws affect?. This study was conducted using a survey questionnaire. The population included 1,000 drivers through Cochran formula, 200 were randomly selected and questionnaires were distributed among theTest results show that the variable quality of education (43% -), frustration (43%), social capital police (22% -), interior deterrence (19% -), social satisfaction (61% -), exterior deterrence (44% -), education (38% -), religious attitudes (56% -), police negligence (34%) has a significant relation with violation of the rules and regulations of driving and age, poor management or duration bias driving There was no significant relationship to the violation of traffic regulations. The multiple correlation coefficient between the independent variables are equal to 39% and the adjusted coefficient of determination is equal to 41%. This means that the significant variables in the model could explain 41% and 59% of the dependent variable explained it out of the model
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاها عشایری |


میلاد رستمی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11595_7996ad3750448d94973c7c19e509030d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643218.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات