|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۲۳-۱۴۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین میزان بازدارندگی قوانین نوین راهنمایی و رانندگی در مدیریت تخلفات جاده ای |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه در سوانح ترافیکی بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر جان خود را از دست می دهند و پیش بینی می شود تا سال 2030 حوادث ترافیکی به عنوان پنجمین عامل مرگ ومیر در این رتبه بندی قرار گیرد. در ایران نیز بر اساس آخرین آمار سازمان پزشکی قانونی در پایان سال 1392 ، بالغ بر 17 هزار نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده اند . هدف اصلی این پژوهش ، بررسی ویژگی های شاخص قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی ( مصوب سال 1389 ) در مدیریت تخلفات رانندگی به منظور کاهش تصادفات جاده ای و نهایتاً کاهش مرگ ومیر ناشی از آن می باشد، بدیهی است این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت آن کاربردی، به لحاظ روش های گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع ارزیابی و از نظر زمان یک پژوهش مقطعی که با استفاده از نوع آنالیز محتوا با روش دلفی به منظور ارزیابی اثرقوانین و مقررات ترافیکی در پیشگیری از سوانح ترافیکی و همچنین تعیین خلاءهای قانونی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه تصادفات و کشته های ناشی از آن در سال های 1377 تا 1392 تشکیل می دهد که به روش سرشماری کلیه داده های به عنوان نمونه این م طالعه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که پس از اعمال قانون جدید ضمن کنترل نرخ افزایش تلفات جاده ای نسبت به عدد مطلق در سال های قبل از اعمال قانون، بر اساس دو شاخص جهانی، نسبت به هر ده هزار وسیله نقلیه، همچنین نسبت به هر 100 هزار نفر کاهش قابل توجهی داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Determine the Inhibitory Rate of New Traffic Rules In Management of Traffic Violations |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, 1.2 percent of all deaths and 23% of the total road traffic injury-related deaths constitute, according to WHO statistics, in 2013 more than one million and two thousand people have lost their lives in traffic accidents. And it is predicted that by 2030, traffic accidents rank as the fifth cause of death in it. In Iran, according to the latest statistics of forensic medicine at the end of 1392, over 17 thousand people have lost their lives in traffic accidents. The aim of this study was to evaluate the characteristics of the new law dealing with driving offenses index (approved in 2010) in the management of traffic offenses in order to reduce accidents and ultimately reduce mortality. Obviously, the purpose and nature of applied research, in terms of data collection methods, descriptive assessment in terms of a cross-sectional study using the Delphi method of content analysis to evaluate the effect of traffic regulations on the prevention of road traffic injuries also was conducted to determine the legal gaps. The study population consisted of all those killed in accidents resulting from the 1997 to 2013 comprise a census of all the data were analyzed as case study. The results of this study show that after applying the new law to control the rate of increase in the absolute number of road casualties than in previous years has been the rule of law, but based on the world than the tens of thousands of 100 thousand toward of the vehicle have substantially decreased |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسکندر مومنی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11616_61df2ba11155f70a469ee85f736dc85d.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643209.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|