|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۳، صفحات ۸۹-۱۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی وضعیت بحرانی بودن تصادفهای جادهای در شرایط پدافند غیرعامل بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل RFM |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: با توجه به اهمیت تصادفهای جادهای در موضوع پدافند غیرعامل، این پژوهش به بررسی و شناسایی بحرانی بودن تصادفهای جادهای استان فارس بر اساس ارزش دوره عمر آنها و مدل آر.اف.ام (RFM) میپردازد. روششناسی: برای پیادهسازی روش پیشنهادی ابتدا دادههای مربوط به تصادفهای جادهای شامل سن، جنسیت، ارزش خودرو، استفاده خودرو و سابقه رانندگی و مقادیر شاخصهای مدل آر.اف.ام شامل آخرین فاصله تصادف (R)، تعداد دفعات تصادف (F) و خسارت مالی یا هزینه تصادف (M) جمعآوری و پیشپردازش گردید. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) این سه شاخص وزندهی شدند، در ادامه تعداد خوشه اولیه با استفاده از الگوریتم دومرحلهای تعیین و سپس تصادفها با استفاده از روش کا-میانگین (K-Means) بخشبندی شدند؛ در مرحله بعد هرم ارزش دوره عمر برای شناسایی تصادفهای کلیدی و بحرانی رسم شد. نتایج: از بین سه شاخص مدل آر.اف.ام، شاخص تعداد تصادف دارای بیشترین اهمیت و شاخص فاصله آخرین تصادف دارای کمترین اهمیت در تعیین بحرانی بودن تصادفهای جادهای بوده و بر این اساس تصادفهای جادهای به چهار خوشه تقسیم شدند. طبق هرم ارزش دوره عمر، بحرانیترین تصادفها در خوشه دوم قرار گرفتهاند که تقریبا نیمی از تصادفهای جادهای را تشکیل میدهند و شاخصهای مدل آر.اف.ام برای آنها بیشتر از حد متوسط است. به این ترتیب با شناسایی تصادفهای جادهای بحرانی و کلیدی، پیشنهادهایی جهت بهبود امر کاهش تصادفها با در نظر گرفتن میزان بحرانی بودن آنها، ارائه گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of Road Traffic Accidents in terms of Passive Defense based on Their Lifetime Value and RFM Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Due to the importance of road traffic accidents on terms of passive defense, this study aims to investigate and identify critical road accidents in Fars province based on their lifetime value and RFM model. Method: In order to implement the proposed research methods, first the data of road accidents as age, gender, vehicle value, vehicle used and driving record and the amounts of the RFM indicators include Recently (R) and Frequency (F) and Monetary (M) of accidents were determined and preprocessed. This three indicators were weighted using Analytic Hierarchy Process (AHP), in the following the number of clusters were determined using two-step algorithm and then accidents were clustered using K-Means algorithm. In the next step pyramid lifetime value is determined to identify the key and critical accidents. Results: Among the three indicators of the RFM model, Frequency (F) is the most important and Monetary (M) is the least important to determine the critical road accidents. Then car accidents were clustered into four clusters. Based on the lifetime value pyramid, critical accidents are in second cluster that are nearly half of all road accidents and the RFM model parameters for them are more than average. Thus, by identifying critical and key road accidents, some suggestions were presented to reduce accidents in consideration of their critical |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
میثم جعفری اسکندری |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11612_7f87b66501194576e573493232139f03.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643205.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|