|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۳، صفحات ۵۱-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه توانایی درک خطرات ترافیکی با ویژگی های فردی و تجربیات رانندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مرگومیر و جراحتهای ناشی از حوادث ترافیکی از مشکلات مهم بهداشتی و اقتصادی -اجتماعی ایران است. مطالعه حاضر سه هدف داشت. 1. تهیه آزمون درک خطرات ترافیکی ایرانی، 2. بررسی ارتباط توانایی درک خطر با ویژگی های فردی (سن، وضعیت تأهل و میزان تحصیلات ) و تجربیات رانندگی (سابقه گواهینامه، سابقه رانندگی، میزان رانندگی و تعداد تصادفات و جریمه ها ) و 3. بررسی میزان پیش بینی پذیری درک خطر به وسیله ویژگیهای شخصی و تجربیات رانندگی. 126 راننده (میانگین سنی 8) با روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش توصیفی -تحلیلی حاضر / 37/79 و انحراف استاندارد 85 شرکت کردند. آزمون درک خطر ترافیکی بومی شامل 33 کلیپ از موقعیتهای خطر ترافیکی ساخته و 0) و / بهکار برده شد. روایی آزمون توسط تیم متخصص تائید شد. پایایی آزمون ب هوسیله آلفای کرونباخ ( 94 0) به دست آمد. یافتهها نشان دادند که بین سابقه رانندگی با نمره درک خطر / آزمون -بازآزمون ( 748 ترافیکی همبستگی معنادار و مثبتی وجود دارد. نتایج این تحقیق نشان داد تجربه رانندگی پس از کنترل سایر متغیرها همچنان میتواند درک خطرات ترافیکی را پیشبینی کند . تحصیلات بیشتر نیز پیش بین کننده معناداری برای درک خطر بود. درنتیجه با افزایش تجربه رانندگی، درک خطر ترافیکی افزایش مییابد. لذا توجه به ارتقای توانایی درک خطر بالأخص در بین رانندگان مبتدی تأکید میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درک خطر ترافیکی، تجربه رانندگی، تصادفات، ویژگی های فردی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Hazard Perception and Demographic Characteristics and Driving Experience Factors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Deaths and injuries resulting from traffic accidents are important health and socio-economic problem in Iran. This study had three aims. 1. Developing an Iranian traffic hazard perception task, 2. Examining the relationship between hazard perception and demographic characteristics (age, marital status, education) and driving experience factors (years of driving licensee, years of active driving, number of accidents and fines over previous year and average hours of driving per day), 3. Predicting hazard perception by demographic characteristics and driving experience factors. A total of 126 male drivers (mean age = 37.79 and SD= 8.85) participated on a voluntarily basis. A local traffic hazard perception task was developed including 33 clips of dangerous traffic situations. Its validity was obtained by consulting an expert committee. The reliability was calculated by Cronbach's alpha (0.94) and test-retest (0.74). The results showed a significant and positive relationship between active driving experience and hazard perception. Results of regression indicated that after controlling for other variables active driving experience can still predict hazard perception. Higher educational level also predicted hazard perception. In conclusion, driving experience increases the ability of hazard perception. Therefore, improving the ability of hazard perception especially among novice drivers is recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سارا میرزایی فیض آبادی |
زهرا طبیبی |
جواد صالحی فدردی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11608_b4cd781ffbee2a5cdd113bf6375bc4ea.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643203.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|