مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۴، شماره ۱۴، صفحات ۱۰۳-۱۲۸

عنوان فارسی عوامل روان شناختی مؤثر در تصادفات رانندگی و ارائه الگوی پیشگیری )مداخله ای(
چکیده فارسی مقاله صدماتن اشیا ز حوادث ترافیکی، یک مسئلهب زرگب رای سلامت عمومی است کهب رای پیشگیری مؤثر و پایدار به تلاشی هم هجانبه نیاز دارد. بدی نمنظور با استفاده از شناسایی عوامل روا نشناختی، مدل پیشنهادی کاهش حوادث ترافیکی به دست آمد. ب همنظور دستیابی به این مدل با روش توصیفی از نوع پ سرویدادی از کل رانندگان سواری چهارچرخ، تعداد 409 نفر راننده ب هصورت تصادفی انتخاب شدند )تعداد 208 نفر از رانندگانی که تصادف کرده بودند و 201 نفر دیگر از رانندگانی بودند که 3 سال یا بیشتر تصادف نداشتند(. این گروه با آزمو نهای سنجش دقت یوناردل، پرس شنامه ویژگ یهای شخصیتی مربوط به رانندگی، آزمون سنجش زمان واکنش و پرس شنامه ویژگ یهای دموگرافیک موردبررسی قرار گرفتند. پس از دستیابی به مدل روا نشناختی مؤثر در تصادفات که شامل عوامل سن، تعداد جریمه، دقت عادی، حوا سپرتی، خویشت نداری م یشد، مدل پیشنهادی شامل اقدامات مربوط به پیشگیری اولیه )انجام معاینات روا نشناختی اولیه(، اقدامات مربوط به پیشگیری ثانویه )رانندگانی که مرتکب تصادفات مکرر شد هاند، مورد آزمو نهای دقت و شخصیت قرار گیرند و در صورت نیاز در دور ههای ارتقای زمین ههای مذکور شرکت نمایند( و اقدامات مربوط به پیشگیری ثالثیه )باید برای رانندگانی که برخلاف شرکت در دور ههای اصلاح رفتار، مجدداً دچار تصادف شدند، محدودی تهایی در رانندگی در نظر گرفته شود( ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychological factors contributing to accidents and prevention model (intervention)
چکیده انگلیسی مقاله Injuries caused by traffic accidents, public health is a big issue for effective and sustainable prevention requires a collaborative effort. To this end, using psychological factors, the proposed model was to reduce traffic accidents. In order to achieve this model with descriptive retrospective of the drivers of four-wheeled rides, 409 patients were randomly selected drivers (drivers who crash were 208 people and 201 others were drivers who had 3 or more years of accident) . This group of tests, accuracy Bonardel, personality characteristics related to driving, testing, and reaction time were studied demographic questionnaire. After obtaining the average effective psychological injuries, including factors such as age, number of fine, normal accuracy, distraction, self-made, the model includes measures of primary prevention (early psychological examination), secondary prevention measures (drivers who commit traffic accidents are repeated, the tests are accurate and character. And, if necessary, participate in courses to improve these areas) and tertiary prevention measures (as opposed to for drivers who participate in behavior modification programs, again with the accident, restrictions on driving is taken into account
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه فردوسی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11623_a550aa68cd8994b7ef5417769ff7b635.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات