|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۵، شماره ۱۶، صفحات ۳۹-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر رفتار رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد تهران بزرگ برتصادفات درون شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
رفتار رانندگی، یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات رانندگی میباشد. پژوهش حاضر سعی در شناخت دقیق این پدیده در بین رانندگان حملونقل عمومی دارد و همچنین اثر مشخصات جمعیت شناختی و رفتار رانندگی بر ریسک تصادفات را مورد بررسی قرار می دهد. نمونه موردمطالعه در این تحقیق رانندگان اتوبوسهای شرکت واحد اتوبوسرانی در منطقه 7 تهران میباشد. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق علاوه بر دادههای تصادفات رانندگان مقصر اخذشده از شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، پرسشنامه است که دادههای آن بهصورت مصاحبه انفرادی با 242 راننده جمعآوریشده است. نتایج نشان داد رانندگان دارای کارت شهری در طی سه سال بطور میانگین 16.3 درصد بیشتر از رانندگان پایه یک تصادف داشتهاند. همچنین بررسی ساعات کاری نیز نشان داد که رانندگان با 11 ساعت کاری بطور میانگین طی سه سال 20.1 درصد تصادفات بیشتری داشته اند. نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که با افزایش سن و سابقه رانندگی میانگین تصادفات ابتدا روندی افزایشی و سپس روندی کاهشی دارد. برای آزمون فرضیات نیز از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داده که بین ریسک تصادف واقعی رانندگان با خطاها و تخلفات آنها ازلحاظ آماری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین سن رانندگان و ریسک تصادف آنها نیز ارتباط معناداری یافت شد. بعلاوه، نتایج نشان میدهد که بین نوع گواهینامه (پایهیک و کارت شهری) رانندگان اتوبوس و ریسک تصادف ارتباط معناداری وجود دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار رانندگی، رانندگان اتوبوس، ریسک تصادف، |
|
عنوان انگلیسی |
ect of United Bus Company of Teharan bus drivers behavior on their accident risk based on real data of occurred accidents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
ving behavior is one of the most important factors affecting the occurrence of accidents. This study attempts to identify this phenomenon among the drivers of public transit and also study the effects of demographic characteristics and driving behavior on the risk of accidents. The sample studied in this research is bus drivers of UBCT 7th zone of Tehran. Research method and the data collection in this study is questionnaire survey that is collected using individual interviews with 242 drivers. The results showed that drivers having Karte Shahri license have an average of 16.3% more accident than divers having Paye Yek license over three years. The study also showed that drivers working 11 hours have averagely 20.1% more accidents than drivers working 8 hours. The results also showed that with increasing age and driving experience, the accident rate at first has increasing trend and then decreasing trend. Pearson correlation test was used to test the hypotheses. The results obtained show that there is a statistically significant relationship between actual risk accident of drivers and driving behavior (errors and violations). It is also found that there is a significant relationship between age and accident. Furthermore, the results indicate that there is a significant association between the license type of bus driver (Paye Yek and Karte Shahri) and the accident risk. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Driving behavior, bus drivers, accident risk |
|
نویسندگان مقاله |
حمزه منصوری کارگر |
علی توکلی کاشانی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11632_1d340869f0a5dd2a46699a9738de9ec9.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643181.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|