مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۵، شماره ۱۸، صفحات ۷۵-۹۲

عنوان فارسی مدل سازی رفتار رانندگان در مواجهه با خرابی روسازی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: تأثیر خرابیهای روسازی راهها بر ایمنی مسیر به اندازه تأثیر آن بر راحتی سرنشینانِ استفاده کننده از راه شناخته شده نیست. برخی از انواع خرابیها مانند صیقلی شدن سطح دانه های روسازی، بر روی فاصله توقف وسایل نقلیه تأثیرگذار هستند. برخی دیگر از خرابیها با ایجاد ناهمواری در سطح راهها، بر رفتار رانندگان در هنگام رانندگی اثر میگذارند. در این مقاله، یک تحلیل ایمنی از رفتار انحراف مسیر رانندگان در مواجهه با خرابی روسازی ارائه شده است روش: رفتار رانندگان بر اساس پارامترهای هندسی خرابیها، پارامترهای ترافیکی و مشخصات خیابانهای موردمطالعه، ارزیابی شد. رفتار رانندگان در مواجهه با خرابی روسازی در دو حالت بدون انحراف از مسیر حرکت (بدون عکس العمل یا ترمزگیری و عبور از روی خرابی) و با انحراف از مسیر حرکت (انحراف از مسیر حرکت و عبور از کنار خرابی) دسته بندی و با استفاده از مدل لوجیت در نرم افزار SPSS تحلیل شد. بدین منظور داده های مرتبط با متغیرهای محل خرابی، مساحت خرابی، طول و عرض خرابی، فاصلۀ خرابی تا خط کشی، نوع خرابی، متوسط تردد ساعتی، سرعت متوسط وسایل نقلیه و تعداد خرابی در فاصلۀ 100 متری از خرابی موردنظر در ارتباط با 540 وسیلۀ نقلیه عبوری از 18 محل خرابی، در خیابانهایی با درجۀ عملکردی شریانی درجه 2 در شهر یزد به صورت میدانی با حضور در محل و بدون جلب توجه رانندگان جمع آوری شد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی راه، خرابی روسازی، رفتار رانندگان،

عنوان انگلیسی Modeling the behavior of drivers in the face of pavement destruction
چکیده انگلیسی مقاله destructions, traffic parameters and studied streets specifications. Drivers behavior in the face of pavement destruction analyzed in two cases: No deviation from the path (no reaction or braking and crossing over destruction) and with the deviation from the path (deviation from the path and passing destruction), grouping and using logistic model in SPSS software. For this purpose, data associated with variables of the destruction place, destruction area, destruction length and width, destruction distance to the lining, destruction type, average hourly traffic, average speed of vehicles, number of destruction at a distance of 100 m of intended destruction in connection with 540 passing vehicles of 18 destruction places were collected in streets with the degree of arterial function grade 2 in Yazd City on field at the location and without attracting the attention of drivers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Road Safety, pavement destruction, Driver Behavior

نویسندگان مقاله امیررضا ممدوحی |


نعمت سلطانی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11647_74e9efcc5953f4e49c6bd4bb9e9d9ac4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643168.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات