|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۰، صفحات ۶۱-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائۀ مدل پیشبینی تصادفات مدارس حاشیۀ راهها با روش شبکههای عصبی مصنوعی (مطالعۀ موردی: استان زنجان) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مدارس حاشیۀ راهها همواره بهعنوان مناطقی شناسایی میشوند که احتمال تصادف عابران پیادۀ خردسال در مجاورت آنها زیاد است؛ لذا پیشبینی وضعیت تصادفات این مدارس میتواند در جهت شناسایی و اولویتبندی آنها بهمنظور انجام اقدامات ایمنسازی فیزیکی از اهمیت ویژهای برخوردار باشد. در این مطالعه، سعی بر آن است تا روشی برای پیشبینی تصادفات مدارس حاشیۀ راهها ارائه شود. روش: برای پیشبینی تصادفات از روش شبکههای عصبی مصنوعی، بهمنظور پیشبینی شاخص شدت تصادفات (P) در حوزۀ نفوذ مدارس حاشیۀ راهها اقدام شد. برای آموزش شبکه از اطلاعات مربوط به مدارس حاشیۀ راههای استان زنجان استفاده شده است و مدل پیشنهادی بر اساس بخش دیگری از همین اطلاعات موردِآزمایش قرار گرفته است. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که شبکۀ عصبی مصنوعی فیتنِت از بین سه شبکۀ عصبی منتخب بهمنظور تخمین خروجی، بهترین نتایج را در ارتباط با پیشبینی شاخص تصادفات برای مدارس حاشیۀ راهها انجام میدهد. درنهایت، اعتبارسنجی مدل با مقایسۀ اختلاف مقادیر پیشبینیشده توسط مدل و مقادیر موجود انجام پذیرفته است که نتایج نشان داد اختلاف مقادیر پیشبینیشده با مقادیر موجود در اکثر نقاط در حد صدم و در تعدادی کمتر از 0.2 و در موارد معدودی غیرقابلاغماض میباشند. درنتیجه، نوع شبکه و ساختار آن نیز بر دقت پیشبینی نتایج تأثیر بسزایی دارد که در این پژوهش، شبکۀ عصبی فیتنِت نسبت به دو شبکۀ دیگر، خروجیهای مناسبی داشته و افزایش تعداد نورون نیز در بهبود نتایج آن مؤثر بوده است. پیشنهادها: بهمنظور کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی مناطق نزدیک مدارس پیشنهاد میشود که پس از انتخاب روش اولویتبندی و تعیین مدارس برای ایمنسازی، اقداماتی از قبیل استفاده و بهبود علایم افقی و عمودی در محدودۀ مدارس، اعمال محدودیت سرعت در مناطق نزدیک مدارس، اعمال جرایم با مبالغ بیشتر در این محدوده، اختصاص محلهای ویژه برای توقف اتوبوس مدارس در صورت وجود، ایجاد محلهای ویژه بهمنظور پیادهروی دانشآموزان در کناره راهها، حضور پلیس در محدودۀ مدارس، بهرهگیری از افراد آموزشدیده بهعنوان گذربان مدارس در ساعات اتمام زمان مدارس، استفاده از کیف و لباسهای دارای شبرنگ برای دانشآموزان، تأمین نور کافی در مناطق نزدیک مدارس و استفاده از نوارهای لرزاننده جهت آگاهی رانندگان مدّنظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Offering the prediction model of roadside schools accidents using artificial neural networks (Case Study: Zanjan province ) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The field and purpose : Roadside Schools are recognized as the areas where the possibilities of young pedestrian road accident are high in their vicinity. Therefore, predicting the accident situation in these schools can be very important in order to recognize and prioritize of them to perform physical securing efforts. In this study, In this study is attempt to provide a method for predicting roadside schools accidents. Method: To predict accidents, the artificial neural network approach was acting to predict the accidents severity index in the department of influence of roadside schools.the information related to roadside schools of Zanjan province was used to train the network, and the proposed model has been tested according to another part of the same information. The results of this study showed that artificial neural network of fit net Of the three selected neural network to estimate output gives the best results in relation to the prediction of accidents index for roadside schools. Results: Finally, validating the model was done by comparing the difference in the values predicted by the model and the existing values that the results showed that the difference between the predicted values with the existing values in most of the cases is in the hundredth and the number is less than 2.0, and in a few cases are unforgivable. Results is that network type and its structure also has a significant impact on the accuracy of predicted results that in this study, the neural network of fit net Compared to the two other networks is appropriate outputs and increase the number of neuron also been effective in improving its results. Conclusions: To reduce traffic accidents near areas schools recommended that After select prioritize procedure and determine schools to secure are considered measures such as the use of horizontal and vertical symptoms within Schools area, acts of Speed limit in areas near schools, acts of crime with more funds in this area, allocate special places to stop for school buses when available, create special areas for walking students along the way, police presence within schools, The use of trained individuals as passing out of schools during the timeout schools, the use of bags and clothing with reflective for students, provide adequate lighting in areas near schools and the use of vibrate Strips to inform drivers |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بابک میربهاء |
مجتبی محبی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_11661_895f550ed32fa9e9c7b31509bdcc9d10.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643154.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|