این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۱، صفحات ۱۴۷-۱۷۰

عنوان فارسی تحلیل آماری شدت تصادفات بر اساس عوامل درگیر (بر اساس داده‌های تصادفات استان مازندران)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تلفات و صدمات ناشی از تصادفات در جاده‌های برون‌شهری همواره بار سنگینی ازنظر جانی و مالی بر کشورها تحمیل می‌کند. بر همین اساس در مطالعات ایمنی ترافیک، تلاش بسیاری برای کاهش و شناخت عوامل تأثیرگذار در شدت تصادفات این نوع جاده‌ها انجام ‌شده است. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات جاده‌های برون‌شهری استان مازندران که همواره یکی از شش استان اول کشورمان در تصادفات ترافیکی با شدت بالا می‌باشد، انجام شد. روش: از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از گزارش‌های پلیس‌ راه استان مازندران طی سال‌های 1391-1393 و با توجه به نوع داده‌ها از مدل لاجیت دوگانه در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس استفاده شد. به‌صورتی‌که در ابتدا، داده‌های جمع‌آوری‌شده با توجه به فرضیات لازم برای مدل لاجیت، آنالیز شدند و سپس با سه روش پیشرو، پسرو و هم‌زمان، ساخت مدل انجام شد که پس از ارزیابی مدل‌های به‌دست‌آمده توسط سه روش مذکور، مدل به‌دست‌آمده از روش پسرو به‌عنوان مدل بهینه انتخاب گردید. یافته‌ها: بررسی مدل نهایی نشان داد که متغیرهایی مانندِ برخورد با عابر پیاده، وسیلۀ نقلیۀ مقصر و غیرمقصر از نوع موتورسیکلت و ناحیۀ خسارت‌دیده از ناحیۀ درب عقب سمت راست، بیشترین عوامل تأثیرگذار در افزایش شدت تصادفات بودند و متغیر نوع گواهینامه از نوع پایه یکم، پایه دوم، پایه سوم و محل خسارت‌دیده از ناحیۀ صندوق‌عقب در وسایل نقلیۀ غیرمقصر، شدت تصادفات را کاهش دادند. پیشنهاد: می‌توان بر اساس نتایج و بسط داده‌ها به‌کل کشور، در مورد نوع وسایل نقلیه و محل خسارت وارده در وسایل نقلیه، تحقیقات بیشتری انجام داد که به مطالعات ایمنی و مکانیک خودرو منجر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Statistical analysis of accidents’ severity based on affected factors
چکیده انگلیسی مقاله Deaths and injuries caused by accidents on rural roads always imposed in terms of human and financial burden on societies. Based on this, in traffic safety studies try much to reduce effective factors accident severity in this type of roads. So in this study, factors affecting on crash severity of rural roads in Mazandaran province that has always been one of thet six provinces in Iran, was determined by using data collected from police reports Mazandaran province during 1391-1393. In accordance to the type of data, binary logit model and spss software were used. So, the data collected analyzed according to the assumptions required for the logit model and then three methods of forward, backward and enter making the model and after evaluation models obtained by the above-mentioned three methods, models from backward method was selected as the optimal model. The final model study indicated that variables such as: collision with pedestrian, motorcycles and damaged area of vehicle from the right rear door increase crash severity and types of certificates of driving as first base, second base, third base and the damage from the rear of vehicles decrease crash severity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشیدرضا حقیقی |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_11672_cbe6aa2b561324bd9c4b3a65165b7852.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643151.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات