مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۶، شماره ۲۳، صفحات ۹-۴۲

عنوان فارسی نقش عناصر آب‌وهوایی در تصادفات جاده‌ای در شمال غرب ایران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال‌های اخیر نقش شرایط آب‌وهوایی در بروز سوانح جاده‌ای، توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود معطوف داشته است. بیشتر مردم تصور می‌کنند شرایط جوّی نمی‌تواند به‌عنوان یک مانع در رانندگی محسوب شود مگر در شرایطی که مسافرت به دلیل شرایط نامساعد آب‌وهوایی و جاده‌ای امکان‌پذیر نباشد. باوجود این تصور، مطالعات مختلفی در زمینۀ ارتباط بین شرایط جوّی و حمل‌ونقل صورت گرفته است. بررسی نقش عناصر آب‌وهوایی در بروز تصادفات در محورهای مختلف شمال غرب کشور از اهداف متصور این پژوهش است. روش: روش پژوهش ازنظر ماهیت، روش و نحوۀ انجام آن از نوع توصیفی - تحلیلی است. برای مطالعه در زمینۀ روش‌های تحلیل تصادفات از روش‌های آماری مانند میانگین‌ها و آزمون‌های آماری استفاده شد. منطقۀ موردمطالعه در این پژوهش شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است. داده‌های مورداستفاده شامل آمار روزانه و ساعتی تصادفات در 3 سال منتهی به سال 1393 می‌باشد. در این پژوهش از آمارنامه‌های بانک اطلاعات تصادفات نیروی انتظامی، داده‌های ساعتی ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک مستخرج از بانک اطلاعات و آمار سازمان هواشناسی و نیز از روش کتابخانه‌ای استفاده شد. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج یافته‌ها نشان داد با توجه به حجم زیاد انواع تصادفات جاده‌ای، متغیرهای آب‌وهوایی، یکی از مؤلفه‌های مهم در رخداد تصادفات جاده‌ای در سه استان اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است. وقوع تصادفات جاده‌ای در نیمه‌های روز از مهم‌ترین نتایج این یافته است. حداکثر تعداد تصادفات در نیمسال اول و نیمسال دوم، در نیم‌روز در این زمان قابل‌توجه است. ترکیب شرایط زمانی و اقلیمی باعث ایجاد تصادفات جاده‌ای شده است. عنصر آب‌وهوایی باعث ایجاد تفاوت در توزیع فضایی تصادفات جاده‌ای می‌گردد از قبیلِ 1-کاهش رطوبت و خشکی هوا و تا حدی بالابودن میزان دما و 2- بالابودن رطوبت نسبی. در برخی از محورهای پرمخاطره‌، کاهش رطوبت و خشکی هوا و تا حدودی بالابودن دما باعث رخداد تصادفات گردید
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات، جاده، عناصر آب‌وهوایی، پراکندگی مکانی، شمال غرب کشور،

عنوان انگلیسی Analysis of road accidents with a climatic approach and presenting a model for preventive intervention of traffic police; case study of Western North roads of Iran
چکیده انگلیسی مقاله In recent years the role of atmospheric conditions in a road accident, has attracted the attention of many researchers. accidents different Drmhvrhay North west of the goals of this research is expected.The study area in this study include the provinces of East Azarbaijan, West Azarbaijan, Ardebil Ast.dadhhay use include the daily and hourly traffic accidents in the three years leading up to 1393 police accident database Marnamhhay obtaining secondary and minor creature this research, law enforcement, hourly data synoptic meteorological stations extracted from the database and statistics, as well as using the library method was used.The results showed that, due to the high volume of road traffic accidents, one important component of climate variables in the occurrence of road accidents in three provinces of Ardebil, West Azarbaijan and East Azarbaijan. . The findings of road accidents in the middle of the day. Maximum number of accidents in the first semester and second semester, in half a day at this time is significant. The combination of time and climatic conditions caused by road accidents. causing the crash.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Accidents, road, Climatic Parameters, Spatial Distribution

نویسندگان مقاله محمدرضا پورغلامی سروندانی |
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی

منوچهر فرج زاده |


اصحاب حبیب زاده |
دانشیار دانشگاه علوم انتظامی

امیر گندمکار |



نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_18974_33023dc423326b80ccb94db8a38a9608.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1643132.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات