|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۲۹، صفحات ۱۵-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
اولویتبندی عوامل مؤثر بر مسیریابی خطوط قطار شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه ترافیک و تراکم خودروها در کلانشهرها به معضلی برای اکثر کشورها تبدیل شده است. با توجه به رشد سریع جمعیت و افزایش شاخصهای رفاهی و ضریب مالکیت خودرو و از طرف دیگر محدودیت فضای معابر شهری، مشکل ترافیک در اکثر شهرهای پرجمعیت وجود داشته یا در حال پیدایش است. در این میان سامانههای حمل و نقل عمومی نقش بهسزایی را در کاهش ترافیک ایفا میکنند. یکی از این روشها، خطوط قطار شهری است که تعداد چشمگیری از مسافران را در طول روز جابهجا میکند. از اینرو، مسیرهای عبوری و تأثیرات آن برروی ترافیک هر محدوده از اهمیت بهسزایی برخوردار است. با این رویکرد در مقاله جاری ابتدا شاخصهای مؤثر بر مسیریابی خطوط و میزان ترافیک عبوری تبیین شده است. سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و ابزار پرسشنامه میزان اهمیت هر یک از پارامترها تعیین شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل جغرافیایی با 7/63 درصد در مرتبه اول، عوامل حمل و نقلی با 3/15 درصد در مرتبه دوم، عوامل اجتماعی با 4/11درصد در مرتبه سوم، عوامل فنی و مهندسی با 6 درصد در مرتبه چهارم و عوامل اقتصادی با 6/3درصد در مرتبه آخر قرار دارند که حاکی از بیشترین تأثیرگذاری مربوط به عوامل جغرافیایی بر میزان ترافیک در مسیریابی خطوط قطار شهری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prioritizing Routing Factors Affecting Urban Train Lines |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, traffic and traffic congestion in big cities has become a problem for most countries. Due to rapid population growth and increasing welfare indicators and vehicle ownership rates, and, on the other hand, urban traffic space limitations, traffic problems in most over-populated cities exist or are emerging. Public transport systems play an important role in reducing traffic. One of these methods includes urban railway lines which transport a large number of passengers daily. Thus, pathways and their impacts on traffic of every area are of significant importance. Accordingly in this paper, first, indicators affecting the routing of lines and the amount of traffic flow are explained, then, the importance of each parameter has been determined using AHP method. Results indicate that geographic factors with 63.7% stand first, transport factors with 15.3% stand second, social factors with 11.4% stand third, engineering factors with 6% stand fourth and economic factors with 3.6% are in the final stage, which shows that the influence of geographic factors on the amount of traffic in routing urban train rail way sis the greatest. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Factors, Train, traffic, AHP |
|
نویسندگان مقاله |
پویان براری | دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
شهاب حسن پور | دانشگاه آیت الله بروجردی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18526_bcc49e23f0275bd489bd70b2f09bc6d5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643043.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|