مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۳۰، صفحات ۱۰۳-۱۳۰

عنوان فارسی تراکم ترافیک و احساس ازدحام متأثر از حالت‌های روانی رانندگان
چکیده فارسی مقاله پدیده ترافیک معلول عوامل متعدد و پیچیده‌ای است که به‌نوبه خود ضایعات و عوارض فزاینده‌ای را موجب شده و می‌شود. هدف مقاله حاضر، بررسی ابعاد «روانی – اجتماعی» ترافیک از دیدگاه روان‌شناسی، کاربردی و اجتماعی است و از ترافیک به‌عنوان پدیده‌ای که نتیجه برخورد متقابل «تراکم» و احساس «ازدحام» از یک‌سو و بروز حالت‌های هیجانی ناخوشایند و نادرست ناشی از جریان ترافیک از سویی دیگر مورد بحث قرار گرفته است که این رابطه تحت تأثیر حالت روانی مردم به‌عنوان کاربران سامانه حمل‌ونقل و تعبیر و تفسیری که آنان از نوع رابطه دوستانه یا خصمانه خود با دیگران دارند، قرار می‌گیرد. لیکن احساس ازدحام در یک جریان ترافیک، خود موجب برانگیختگی رانندگان و عابران می‌شود. وجود تراکم و ازدحام در شهرهای بزرگ و به‌ویژه معابر اصلی به‌دلایل مختلف تبدیل به امری اجتناب‌ناپذیر شده و تلاش‌های فراوانی به‌عمل می‌آید تا به کمک مقررات راهنمایی و رانندگی بر مشکل ترافیک و مسائل ناشی از آن فائق شوند؛ در حالی‌که هنجارهای اجتماعی موجود در جوامع گاهی موجب تأیید و زمانی دیگر سبب خنثی کردن مقررات مزبور می‌شوند. هم‌رنگی با اجتماع می‌تواند به‌کمک متابعت‌پذیری منجر به همانندسازی یا درونی‌کردن اجرای مقررات شود، اگرچه متابعت‌پذیری به ظاهر و به‌طور موقت نتیجه بخش است ولی تجربه بشری نشان داده است درونی‌کردن هنجارها و مقررات اثری عمیق‌تر و مداومت بیشتری بر رفتار رانندگان خواهد داشت که این مهم بسیار کارآمدتر در مواقع بروز ناهنجاری‌های ناشی از احساس ازدحام است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی How Drivers’ Psychological Situations are affected by the Density of Traffic and Response to Congestion
چکیده انگلیسی مقاله The phenomenon of traffic is derived from complex and several causes that draw on intensity complications and problems. In this article, we surveyed the psychological-social aspects of traffic in respect to the psychology of application and social phenomena. The supposition of the survey is that traffic is a phenomena that can result in contact between the density and response to congestion on the one hand, and offensive and negative emotional states from traffic flow on the other. In addition, this relation is affected by emotional states of users of the transportation system and their interpretation about the type of friendly or hostile relationship with others. As a result, the congestion in traffic flow causes excitation of drivers and pedestrians. The existence of density and congestion in big cities, especially in main streets, is inevitable and so significant efforts have been made to solve traffic problems through traffic rules and laws, which can clash with social norms and sometimes confirm and or causes destroy such behavioral rules. Social conformity on the flexibility or institutionalization of rules can affect driver's behavior, and this is an important case caused by abnormalities from the response to congestion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول صدیق میرزائی |
دانشگاه علوم انتظامی امین

محسن حاجی مقصود |
دانشگاه علوم انتظامی امین

فرامرز زراعت پیما |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18524_388c2b7e80b7980017329e9e2d118120.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643041.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات