|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۳۰، صفحات ۷۹-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیلی بر تصادفات و تهیه نقشههای پیشبینی وقوع تصادف |
|
چکیده فارسی مقاله |
در خیابانها و تقاطعها، شناخت نقاط بحرانی منجر به تصادف، نقش کلیدی در بهکارگیری الگو و روش قابل قبول بهمنظور کاهش احتمال وقوع تصادف را دارد. بدین منظور انحراف عوامل مؤثر و بررسی هر یک بهصورت منفرد و تجمعی به کمک عملگرهای ریاضی مرتبط، قادر است میزان متفاوتی از تأثیر و نقش هر یک را محاسبه کرده و پیادهسازی کند. لذا راهحلهای تئوری و عملی مختلفی بهمنظور تضمین ایمنی بیشتر و بهبود شرایط ترافیکی در سامانه حمل و نقل فراهم شده و عوامل اصلی ایجاد تصادفات در تقاطعها شناسایی میشود. در این مقاله بهجهت کمک به تضمین ایمنی سامانه حمل و نقل شهر مشهد، از قابلیتهای سامانه اطلاعات مکانی بهمنظور تخمین و پیشبینی احتمال وقوع تصادفات در تقاطعها استفاده میشود. در این راستا دادههای آماری حاصل از مشاهدههای ترافیکی و حمل و نقل شهری به روش پرسشنامهای جمعآوری شده و به کمک عملگرهای ریاضی و آماری مانند تخمین چگالی و روشهای درونیابی، فرآیندهای آمادهسازی دادهها مطابق با نیاز و استاندارد اعمال میشود. نتایج حاصل از اعمال روشهای همپوشانی ساده، روش درونیابی و کریجینگ (با نقاط همسایگی مختلف) با تعداد تصادفات ثبت شده در نقاط کنترل مقایسه شده و پس از تهیه نقشه احتمال تصادف، میزان اعتبار هر یک از مدلها مشخص میشود. با ارائه روش کریجینگ (با 7 نقطه همسایگی) به عنوان معتبرترین روش، نتایج مذکور منجر به بهبود سامانه حملونقل شده و راهحلهای مطلوب برای کنترل، نظارت و مدیریت تصادفات ارائه می-شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سامانه اطلاعات مکانی، توزیع مکانی، تصادفات، پیشبینی، |
|
عنوان انگلیسی |
Accident Analysis and Generating Prediction Maps of Crash Spots using GIS |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Recognizing critical crash hot spots is a key role in decreasing accident probability patterns and has an important place in using acceptable methods on street networks and junctions. For this purpose, determining efficient criteria, individually and socially, based on related mathematical operators can identify and calculate different influence values for each criterion. As a consequence, various theoretical and practical models can be guarantee safety and improve transporting conditions of roads networks. From this, the main accident factors can biologically be identified at cross roads. In this paper, GIS capabilities are used to estimate and predict the probability of crash spots at cross roads and consider safety guarantees in the transportation system of Mashhad. Statistical data obtained from traffic observations of the transportation network of Mashhad are collected in question forms and prepared using mathematical and statistical processes such as density estimation and sample interpolation methods, based on the predefined standards and rules. In addition, probability values of accidents are evaluated and assessed using an integrated pattern of accident estimation based on expert opinions of each junction. Finally, Simple overlay, IDW and Kriging (with different neighbor points) are compared to recode values of crash numbers, and after producing the probability map of accidents, modeling validation can be determined in the control points. Presenting the Kriging method using 7 neighbors can improve the transportation system and will present an efficient solution for managing and controlling accidents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
GIS, Spatial Distribution, Accident, Prediction |
|
نویسندگان مقاله |
روزبه شاد | دانشگاه فردوسی مشهد
راحیل مفیمی | دانشگاه فردوسی مشهد
علی مسگر | دانشگاه فردوسی مشهد
محمدامین صالح مقدم | دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18523_10c8d336944afeb8067adde7315723c0.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643040.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|