|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۳۰، صفحات ۱۵-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی طرح پارکبان (مورد مطالعه: شهر آمل) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی تحقیق، بررسی عوامل تأثیرگذار بر اثربخشی طرح پارکبان در شهر آمل میباشد. این پژوهش از نظر روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 1660 نفراز رانندگانی که از طرح پارکبان استفاده میکنند، میباشند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، 212 نفر تعیین شد. نمونهها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. مقدار آلفای کرونباخ 79/0بهدست آمد که نشاندهنده قابل اعتماد بودن پرسشنامه است. نتایج این مطالعه نشان داد که بین عوامل آموزشی، عوامل اجرایی، عوامل نظارتی، علایم و تسهیلات ترافیکی، رضایتمندی از اجرای طرح، میزان دسترسی به پارکینگ، مسافت پیادهروی قابل قبول در منطقه، متوسط هزینه پارک رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج دیگر نشان داد که سطح تحصیلات رانندگان، هدف از سفر، نوع کاربری منطقه، نوع منطقه، متوسط زمان پارک، ظرفیت معابر بر اثربخشی طرح پارکبان اثر دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of the Influential Factors on the Effectiveness of the Plan of to use Traffic Wardens (A Case Study of Amol City) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The overall aim of this study was the Investigation of influential factors on the effectiveness of the plan to use Traffic Wardens in Amol city. The statistical population included 1660 drivers who were selected from the plan of Traffic Wardens. The sample size was determined using Cochran’s formula 212 and samples were selected through a stratified random sampling technique. In order to investigate the reliability of the research questionnaire, 25 drivers in Babol were randomly selected and they completed the questionnaire alongside this, the research methodology applied in this study was a combination of descriptive-analytical and quantitative methods and to run the appropriate analyses, SPSS 15 software was employed. Also Cronbach’s alpha was 0/79 respectively. The results of the vicariate correlation test showed that there was a significant correlation between variables such as, training factors, regulatory factors, sings and facilities traffic, satisfaction with the plan, access to parking, reasonable walking distance of the area and the average cost of parking. The result of the Mann- Whitney and Kruskal - Wallis test indicated that drivers’ education, purpose of travel, account type, area type, the average time of parking, and potential pathways, are contributory factors to the effectiveness of the Traffic Warden plan. Also, the result of the regression indicated that the independent variable which has a significant relation to the effectiveness of the plan of Traffic Warden, was in general 88/5 percent of the dependent variance as explained. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی نعیمی آملی | دانشگاه علوم انتظامی
جواد تن زاده | دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
موسی امیری | دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18520_72c021c024b0a3de9b66a513e1f71894.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643037.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|