مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۲، شماره ۳۱، صفحات ۵۷-۷۲

عنوان فارسی تحلیل نقش طوفان های گردوخاکی در بروز تصادفات جاده ای (مورد مطالعه: محور میناب- جاسک)
چکیده فارسی مقاله هدف این مطالعه بررسی تأثیر طوفان‌های گردوخاکی بر تعداد تصادفات جاده ای محور میناب- جاسک انجام شده است. در این پژوهش سعی شده است تا با شناخت ویژگی‌ها و پیش‌بینی این پدیده اقلیمی، خسارت های شدآمدی و تصادفات جاده ای ناشی از طوفان‌های گرد و خاکی را در حوزه استحفاظی راه‌های مواصلاتی شهرستان میناب واقع در استان هرمزگان را کاهش داد. روش تحقیق این پژوهش اسنادی و استفاده از داده‌های ثانویه ایستگاه سینوپتیک شهرستان میناب در بین سال‌های 1385 الی 1391 است (که در واقع جامعه آماری تلقی می‌شود). در ابتدا سمت و سرعت داده‌های عنصر باد و دید افقی در بازه زمانی 7ساله فوق از ایستگاه سینوپتیک شهرستان میناب اخذ و وارد محیط صفحه گسترده (excel) شد و سپس از نرم‌افزار مربوطه در خواست شد تا داده های بادی که سرعت آنها از 10نات در ثانیه بیشتر و دید افقی کمتر از 1000متر است را جدا کند تا طبقه‌ای تحت عنوان طوفان های گردوخاک تشکیل شود. هم‌چنین تعداد تصادفات به‌وقوع پیوسته نیز از مرکز پلیس‌راه انتظامی استان هرمزگان اخذ شده و مورد بررسی آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین تعداد تصادفات جاده ای شهرستان میناب در فصل بهار و فروردین ماه به‌وقوع پیوسته است که اغلب طوفان های گردوخاکی نیز به‌دلیل خشکی هوا در همین زمان رخ داده است. با شناخت ویژگی ها و پیش‌بینی یک روز قبل این نوع بلای اقلیمی، ضمن مدیریت شدآمدی و ایمن‌سازی جاده و اطلاع‌رسانی به پایگاه‌های امداد جاده ای، اورژانس، پلیس‌راه و هشدار به رانندگان، می‌توان از خسارات این بلای اقلیمی کاست
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analysis of the Role of Sand Storm on Road Accidents (Case Study: Minab to Jask)
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to examine the impact of dust storms on road accidents on Brtdad, a pivotal road from Minab to Jask. This study documents the use of secondary data synoptic stations between the years 1385 to 1391 in Minab city. Given the significant relationship between road accidents and dust storms, the investigation revealed that the highest number of road accidents in Minab city occurred in the spring, and April is often prone to dust storms as dry weather occurs sat this time of year. The number of accidents that occurred in the central province police forces were taken and analyzed. Given the significance of the difference between road accidents caused by a dust storm statistical analysis makes it possible to predict the occurrence of synoptic weather by using a NOAA Weather Map. Understand the characteristics enables predictions of climate events the day before they occur so this kind of traffic and road accidents can be prevented by informing the police so that road traffic management can occur, relief roads used and drivers warned.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود دعاگویان |
دانشگاه علوم انتظامی امین

محمود بهروزی |
دانشگاه علوم انتظامی امین

مهدی توانگر |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18535_037c2aa1d650e6cb62d12d9a365c62b3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643033.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات