مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۲، صفحات ۸۱-۹۸

عنوان فارسی بررسی رابطه تخلف تجاوز به چپ با وقوع تصادفات (مورد مطالعه: محور کرج- چالوس)
چکیده فارسی مقاله محور کرج- چالوس از محورهای حساس و پر اهمیت کشور است که استان های البرز و تهران را به استان مازندران وصل می‌کند و از میدان امیرکبیر کرج تا کیلومتر 70 تونل کندوان گسترده شده است. از مشکلات اصلی این محور، بروز تصادفات جرحی و فوتی و حجم سنگین ترافیک، به‌خصوص در ایام تعطیلات و پایان هفته است. با بررسی آمار تصادفات جرحی و فوتی در این محور، تصادفاتی که ناشی از تجاوز به چپ رخ داده، بیشترین فراوانی را داشته است. در این پژوهش، رابطه تخلف تجاوز به چپ خودروها، آسیب و اثرات حاصل از این تخلف، نقش شرایط رانندگان مقصر در تصادفات و راه‌کارهای مناسب در جهت غلبه بر این مشکل در این محور را مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی ـ تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام تصادفات ناشی از تخلف تجاوز به چپ که در طول سال 1390 در محور کرج - چالوس حادث شده و همچنین پرسش‌نامه 50 نفر از رانندگان وسایل نقلیه عمومی که به‌صورت مستمر در این محور تردد داشته اند می باشد، در این تحقیق، محور کرج به چالوس به 7 بلوک 10 کیلومتری تقسیم شد. با توجه به تحلیل داده های آماری بلوک های 1، 2 و 5 به‌ترتیب حادثه‌خیزترین قسمت‌های این محور بودند. دلیل اصلی آن، وجود پیچ های خطرناک و تونل های مهم در این محدوده ها می باشد. نتایج نشان داد که رانندگان، نقش عدم جداسازی مسیرهای رفت و برگشت و کم عرض بودن معبر را در ارتکاب تخلف تجاوز به چپ و وقوع تصادفات ناشی از آن را زیاد تا خیلی زیاد توصیف کردند. در ضمن رانندگان، عامل انسانی را بیشترین عامل مؤثر در ارتکاب تخلف تجاوز به چپ و تصادفات ناشی از آن بیان داشته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Contravention to Left Steering and Traffic Accidents (Case study: Karaj-Chaloos Intercity Roadway)
چکیده انگلیسی مقاله Karaj - Chaloos roadway is one of the most important highways in the country, which connects the Alborz Province to Mazandaran Province. One of the main problems of this road is its high rate of accidents, especially on weekends and official holidays. An initial survey shows that the main cause of these accidents is due to the fact that drivers fail while trying to overtake the lead vehicles where such a maneuver may not be possible. In this study, such driver behavior is evaluated. Data derived from a questionnaire filled by 50 experts and local drivers is analyzed and shows that drivers’ error is believed to be the most important factor in accident occurrence rather than the lack of road width where the highway is not divided. Also accident data are categorized into 7 different blocks and the worst parts of the road based on defined blocks are identified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rural Accidents, Highway Geometry, Overtaking

نویسندگان مقاله حمدالله رحمتی پور |
دانشگاه علوم انتظامی امین

منصور حاجی حسینلو |
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

سید همایون شریفی |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18542_0bfd3be5ac7fb419a841227688269950.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643028.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات