|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۳، صفحات ۴۵-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش اثر اجرای سامانه اتوبوسهای تندرو بر آلودگی هوا |
|
چکیده فارسی مقاله |
افزایش ترافیک مشکلات زیادی را در کلانشهرها بههمراه داشته که مهمترین آن آلودگی هوا و افزایش مصرف بیرویه بنزین است، از اقداماتیکه میتوان برای حل مشکل ترافیک کلانشهر تبریز انجام داد توجه به حملونقل عمومی بهویژه سامانه اتوبوسهای تندرو است، زیرا علاوه بر کاهش هزینههای اجتماعی میتواند در کاهش آلودگی هوا نیز بسیار موثر باشد. در سال 1387 اقدام عاجلی برای استفاده سامانه اتوبوسهای تندرو در معبر اصلی شهر تبریز انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات اسنادی میباشد. نتایج آزمون فرضیه نشان داد که عملکرد سات تنها در کاهش دی اکسید نیتروژن قابل توجه است و در سایر موارد تأثیری چندانی بر کاهش آلایندهها نداشته و حتی در مورد دی اکسید گوگرد موجب افزایش جزئی در طول مسیر سات شده است، بنابراین فرضیه مطرح شده در این پژوهش رد میشود. همچنینن آلودگی هوا متأثر از عوامل مختلفی است که حملونقل عمومی یکی از آنها است، علیالخصوص در شهرهای صنعتی مانند تبریز، که نقش کارخانهها و واحدهای صنعتی بسیار قابل توجه است. افزون بر این در رابطه با آلایندگی اتوبوسهای تندرو میتوان عواملی همچون فرسودگی تعداد چشمگیری از اتوبوسهای سامانه و غیراستانداردبودن آنها، همچنین عدم استفاده از گاز طبیعی بهصورت فراگیر و بهکارگیری گازوییل غیراستاندارد را برشمرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating the Impact of Bus Rapid Transit System on Air Pollution (Case Study: Tabriz) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Increased motor vehicle traffic has created many problems in big cities. The most important of which is air pollution and increased consumption of gasoline. The actions can be done to solve the traffic problem in Tabriz metropolitan, according to Public Transport, especially Rapid Bus System. Because it reduces the social cost and lowers Air Pollution. In Tabriz in 1387 a quick implementation of such system was accomplished in city’s main crossing. The method of this research is descriptive - analytical and data collection is documents. Therefore is used from all Air Pollution Monitoring Stations data in Tabriz city. This data contains CO, SO2 and NO2. The hypothesis of "assessing of Rapid Bus System resulted in decreasing air pollution within route and in the entire city" was tested and following results came out: SAT function is significant only in the reduction of nitrogen dioxide and in other cases no significant effect on Contaminants Reduce. Even in the case of sulfur dioxide, along the SAT way a small increase was observed. Therefore, the hypothesis is rejected in this study. Air pollution is influenced by several factors, one of which is Public Transport, especially in industrial cities such as Tabriz, role of industrial plants is very important. In conjunction with Bus Rapid contamination, the following factors can be cited: significant frazzle and not standardized number of bus in SAT, of not using the natural gas generally and using non-standard gasoline. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا رضائی آقامیرلو | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
مصطفی میرآبادی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
علی حسین عبدی قلعه | دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18546_e40522e9bf594f9a9ac5e9e5211c3a8f.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643020.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|