مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۳، صفحات ۲۳-۴۴

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی ارتقای ایمن‌سازی شبکه معابر شهری برای معلولان و افراد کم توان جسمی حرکتی
چکیده فارسی مقاله آمار سازمان بهداشت جهانی(WHO) بیان‌گرآن است که حدود 10 درصد جمعیت جهان، دارای معلولیت یا به‌نوعی کم‌توانی جسمی- حرکتی هستند. طی دهه گذشته، اقداماتی غیرمنسجم و یک‌پارچه در جهت مناسب‌سازی ساختمان‌ها و معابر شهری صورت گرفته است. به‌عنوان یک قاعده و قانون داخلی و بین‌المللی، تمام افراد جامعه در استفاده از تسهیلات و امکانات عمومی دارای حقوق یکسان هستند و برای شکوفایی استعداد‌ها باید امکانات به‌صورت مساوی در اختیار آنها قرار گیرد. طبق ماده‌های 1، 2 و 3 آئین‌نامه اجرائی، ماده (2) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، ‌کلیه دستگا‌ه‌های اجرایی دولتی و سازمان‌های غیردولتی با امکانات ساختمان‌های با کاربری عمومی مکلفند، قسمت‌های مورد استفاده عمومی اماکن و ساختمان‌ها (خصوصی و دولتی) را مطابق ضوابط مربوط افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی کنند. هم‌چنین طبق ماده 4 آئین‌نامه مذکور، شهرداری‌ها موظف به تجهیز چراغ‌های راهنمای معابر عمومی به علائم صوتی، برجسته‌کردن سطوح پیاده‌روها نزدیک تقاطع‌ها، ایجاد محل ویژه برای توقف وسایل نقلیه معلولان جسمی و حرکتی و رفع موانع و تطبیق مقررات صدور پروانه با ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای معلولان هستند. در این پژوهش، پس از بررسی مشکلات و استاندارد‌های مربوطه، به ارائه راه‌کار‌هایی درخصوص مناسب‌سازی و ایمن‌سازی شبکه معابر شهری پرداخته می‌شود. روش تحقیق در این پژوهش، بررسی مطالعات اسنادی و برداشت‌های میدانی است. در این راستا ابتدا به معرفی نمونه‌های اجراشده مناسب‌سازی معابر برای استفاده معلولان در ایران و جهان پرداخته شده و در نهایت درجهت مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان و افراد کم توان جسمی- حرکتی راه‌کارهایی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلولان، ایمن‌سازی، فضاهای شهری، افراد کم‌توان، معابر شهری،

عنوان انگلیسی A Comparative Analysis of Safety Upgrading of Urban Road Network for Incapacitating and Physical-Disabled Persons
چکیده انگلیسی مقاله According to the World Health Organization (WHO), incapacitating and disabled persons comprise about 10% of the world’s population. Over the past decade, safety actions taken to make urban entities and road network more sustainable were not integrated. It is obvious that all people living a community have the same right to use urban public facilities. As a result, given the importance and emphasis of improving urban road network to be more sustainable for all road users, especially for disabled persons, this study aims at developing strategies (actions) to make urban road network safer for all road users. The methodology used in this study is based on a review of relevant documents and field observations. To do this, related studies on safety improvements targeting disables persons will be reviewed at both national and global scales. Finally, several actions (strategies) aimed at making safer urban areas for incapacitating and physically-disables persons will be proposed and investigated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا احدی |
ژوهشکده حمل‌و‌نقل دانشگاه علم و صنعت

رنیان نورائی |
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18545_e4dd9725ece4514b4fbae597e9b0fc66.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643019.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات