مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۳، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی ارزیابی میزان تأثیر شبکه ارتباطی بین‌خودرویی بر ایمنی جریان ترافیک در آزادراه
چکیده فارسی مقاله افزایش روزافزون جمعیت از یک‌سو و رشد صنعت حمل‌ونقل ازسوی دیگر، اثرات مثبت و منفی گسترده‌ای در جوامع داشته است. این امر سبب افزایش حجم تقاضای تردد و جابه‌جایی در سطح شبکه راه‌ها و متعاقب آن افزایش آمار حوادث و تصادفات جاده‌ای شده است. در این تحقیق سعی می‌شود با کاربرد سامانه‌های ارتباطات بین‌خودرویی و سوق‌دادن شرایط استاتیکی (LINE-OFF) به دینامیکی (LINE-NO)، عوامل انسانی و وسیله‌نقلیه به انسان هوشمند و وسیله‌نقلیه هوشمند تبدیل شده و از سهم آنها در بروز حوادث کاسته شود. طبق آمارهای موجود، تصادفات از نوع جلو به ‌عقب، درصد قابل توجهی از کل تصادفات آزادراهی را به‌خود اختصاص می‌دهند و خطای انسانی نیز بیش‌ترین سهم را در بروز این‌گونه تصادفات دارد. بدیهی است به‌کارگیری چنین فناوری‌های ارتباطی، سطح ایمنی جاده‌ها را ارتقا خواهد داد. در این مقاله، رفتار حرکتی رانندگان در یک بازه زمانی معین با استفاده از داده‌های خرد جریان ترافیک در آزادراه I-80 پروژه NGSIM تحلیل شده و با استفاده از شاخص‌ ارزیابی ایمنی ترمزگیری اضطراری (UDI)، ایمنی رانندگان در هر لحظه بررسی می‌شود. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهد، کابرد شبکه ارتباطی VANETS می‌تواند از طریق کاهش زمان عکس‌العمل رانندگان، درصد اوقات در خطربودن خودروها را که نشان‌دهنده مدت زمانی است که رانندگان در کل فرآیند تعقیب خودرو در معرض خطر تصادف هستند، به‌طور متوسط از 68درصد به 15درصد بکاهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Quantitative Safety Assessment of Vehicular Ad-hoc Networks (VANETs) in Freeway Traffic
چکیده انگلیسی مقاله Increasing population growth on the one hand and the growth of transportation industry on the other have had numerous positive and negative impacts in societies. This issue has led to an increase in the volume of traffic demand in road networks and has hence increased the number of road accidents. Research shows that a large number of accidents are caused by the human factor and the vehicle factor. By using vehicle-to-vehicle communication systems and turning static conditions (off-line) into dynamic conditions (on-line), the present study attempts to turn the human factor and the vehicle factor into the intelligent human and the intelligent vehicle, respectively, and reduce their effects on the occurrence of accidents. According to Statistics, a significant percentage of freeway accidents are rear-end crashes, in which human error has the greatest effects on such collisions. Although it is obvious that the use of such communication technologies enhances the safety level of roads, the quantitative and analytical insights of the increase of safety resulting from the use of VANETs in freeways has not been investigated yet. This study offers a new method for investigating the role of vehicular ad-hoc networks (VANETs) in reducing the number of front-to-rear accidents in freeways by reducing drivers’ reaction time. In so doing, by using the micro data of the traffic flow in the I-80 freeway of the NGSIM project, drivers’ behavior in a specific time span was analyzed; and by using indices of assessment of safety of emergency breaking (UDM), the safety of drivers at each moment was investigated. The results of data analysis reveal that the use of VANET communication networks can reduce the percentage of vehicles’ exposure to danger in the chase process from 68% to 15% by reducing drivers’ reaction time.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید احسان جعفری نسب |
دانشگاه اصفهان

اصر پورمعلم |
دانشگاه اصفهان

سید صابر ناصرعلوی |
دانشگاه شهید باهنر کرمان


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18544_e3063d528c5975af4bcb487e6c02f99d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643018.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات