|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۴، صفحات ۱۱۹-۱۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
پایش تجربه های کاربست رویکرد توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سال های اخیر، ایده استفاده از رویکرد توسعه مبتنی بر حملو نقل همگانی بهمنظور کاهش وابستگی به خودرو و ارتقای پایداری در زمینه حملونقل شهری، حمایت گسترده ای را بهدست آورده است و در بسیاری از شهرهای مختلف به رویکرد غالب برنامه ریزی بدل شده است. این رویکرد در راستای جنبش های حاصل از پایداری خواهان ایجاد هماهنگی بین برنامه ریزی کاربری زمین و برنامه ریزی حملونقل شهری است و بر اصولی همچون تراکم، اختلاط کاربری زمین و کارآیی حملونقل همگانی و غیرموتوری تأکید دارد. توسعه شهری در ایران با برنامهریزی پراکنده و خودرو محور، مسیری را در پیش گرفته است که مبین ناپایداری است. سهم پایین حملونقل همگانی و غیرموتوری در جابه جایی های درونشهری، رشد مداوم حومههای شهری از نمونه این چالش ها هستند. بنابراین، این پژوهش سعی دارد تا با روشی تحلیلی- اسنادی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای، پس از بررسی نمونه ها و تجربه های صورت گرفته در حوزه گسترش این رویکرد در نواحی شهری کشورهای مختلف، اهداف و راهبردها، اصول و روش های برنامه ریزی آنها را استخراج کرده و بهمنظور انطباق با شرایط کشور، پیشنهادهای لازم را ارائه دهد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که کشور ما در انطباق با اصول و روش های برنامه ریزی مبتنی بر حملونقل همگانی سایر کشورها، دارای فرصت ها و چالش های ویژه ای است که توجه به آن می تواند مسیر را برای حل مشکلات موجود در شهرها هموار سازد. بهاین منظور، تأکید بر تدوین یک برنامه جامع، ضمن لحاظ مشارکت شهروندان و نیز توجه به سرمایه گذاری های همزمان بخش عمومی و خصوصی بهمنظور توسعه پروژه های حملونقل محور، ضروری بهنظر می رسد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating Experiences of Transit-Oriented Development toward Planning in Iran Conditions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The idea of using Transit-Oriented Development (TOD) in reducing car dependency and improving the sustainability of urban transportation modes has gained wider support in recent years, and in many different cities has been converted to great approach of urban planning. The TOD-based on critical movement due to the sustainability concept tries to promote coordination between land use and transportation planning, which emphasis on density, mix of land use, and efficiency of public and non-motorized transportation. Urban development in Iran with sprawling and car-oriented planning goes to the way that shows unsustainabillity. Weak role of public and non-motorized transportation in urban mobility and ongoing growth of countryside are some samples of these challenges. Hence, this paper tries to deriving aims, strategies and methods of TOD planning of practical instances and presenting required recommendation for adaption those based on Iran situations. To do this, experiences of TOD are investigated in urban areas of different countries with Documental- Analytical method. Results of the paper show that Iran in adapting with criteria and methods of TOD planning of other countries has special opportunities and challenges that regarding to those can tabulate the way. For this, it is recommended that after determining position of TOD in Iran's urban planning and development system, it should be regarded to the implementation of mechanisms based on Iran conditions. Furthermore, emphasis on providing a master plan plus people participation process and financing public and private sectors in TOD projects are essential. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدحامد عبدی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18555_b571c7cad6f9f2e6e73b5c39a7949ae1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643017.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|