|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۴، صفحات ۴۳-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی عملکرد سرعت گیرهای معابر شهری و کنترل آنها |
|
چکیده فارسی مقاله |
جانمایی صحیح و مناسب سرعت گیرها علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش تعداد تصادفات، سرعت وسایل نقلیه را کنترل کرده و منجر به ساماندهی ترافیک شهری می شود. عوامل متعددی در طراحی و جانمایی سرعت گیرها دخیل اند تا به تصمیمگیرندگان مرتبط کمک کنند که تخصیص موقعیت ناصحیح و عواقب ناشی از آنها را مدیریت کنند. لذا در این مقاله سعی بر آن است که با هدف استفاده از سامانه اطلاعات مکانی بهمنظور افزایش ایمنی شهروندان و کنترل سرعت خودروهای اورژانسی، مکان های مناسب برای کاهنده های سرعت در شهر کاشان درنظر گرفته شده و کارکرد هریک بهکمک تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی قرار گیرد. با جمع آوری و آماده سازی داده های مکانی مؤثر و مدیریت صحیح آنها در سامانه اطلاعات مکانی، مناطق حادثه خیز شهری قابل ساماندهی بوده و نقاط قوت و ضعف سرعتگیرهای موجود مشخص می شوند. سپس داده های مکانی در قالب یک محیط دیجیتال تصمیم گیر و کنترل گر با یکدیگر تلفیق شده و وضعیت شبکه معابر با توجه به نتیجه محاسبات ارزیابی می شوند. نتایج این مطالعه نشان داد که نصب سرعت گیرهای پیشنهادی و مدیریت مکان صحیح آنها در شبکه ی معابر شهر کاشان منجر به ارائه ی راهکارهای عملیاتی برای خودروهای عبوری خواهد شد بهنحویکه با توجه به وضعیت پیشنهادی سامانه از وقوع مشکلات در حملونقل شهری جلوگیری شده و ضریب ایمنی افزایش می یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating Urban Speed Bumps using AHP in GIS (Case Study: Kashan City Area) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Speed bumps in appropriate locations not only increase safety and reduce the number of car crashes, but also control vehicle speeds and organize the traffic. There are several contributing parameters involved in the location of speed bumps that are helpful and enterprising to manage the consequences of unsuitable positioning. So, in this paper, we try to find the optimum places for speed bump sin Kashan and evaluate them based on an efficiency index with respect to predefined goals such as increasing the safety of residents and controlling the speed of emergency vehicles using GIS and AHP. Then, by gathering and preparing related spatial data and proper managing them in GIS, potential accident areas can be organized and the weak points and advantages of the existed speed bumps will be identified. Afterwards, the spatial data are aggregated together in a digital decision based and controlling environment and streets network elements are evaluated based on calculated results. Finally, output results show that applying the proposed speed bumps and managing their position are caused presenting practical solutions for transportation network in kashan. So, the proposed results prevent transportation difficulties and increase safety factor. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
AHP, GIS, Speed Bump, Decision Making |
|
نویسندگان مقاله |
روزبه شاد | دانشگاه فردوسی مشهد
علیرضا هویدافرد | دانشگاه فردوسی مشهد
مصطفی مرادزاده | دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18552_5f062e3bb923b32c9a5ce25f69eb5b59.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643014.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|