مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۴، صفحات ۱-۱۸

عنوان فارسی مقایسه استفاده از دو شاخص زمان تا تصادف و سرفاصله زمانی در سامانه های جلوگیری از تصادفات جلو به عقب
چکیده فارسی مقاله استفاده از سامانه های هوشمند حمل‌ونقل ، باعث بهبود ایمنی راه ها شده است. بسیاری از سامانه های پیشرفته دستیار راننده که از زیرشاخه های سامانه های هوشمند حمل‌ونقل محسوب می شود؛ با راحت‌کردن رانندگی، موجب جلوگیری از تصادفات می شوند. یکی از این سامانه ها، سامانه درون‌خودروئی اعلام هشدار برای جلوگیری از تصادف است، که از آن برای آگاه کردن راننده از یک تصادف قریب الوقوع استفاده می شود. نکته اساسی در توسعه این سامانه، تعریف یک راهبرد هشداردهی مناسب است؛ به‌طوری که راننده را تنها زمانی‌که واقعاً در خطر بوده و نیاز به عکس العمل مناسب داشته باشد، آگاه کند. پیش از این، از دو شاخص مبتنی بر زمان، سرفاصله زمانی و زمان تا تصادف برای فعال سازی سامانه درون‌خودرویی اعلام هشدار برای جلوگیری از تصادفات جلو به عقب استفاده شده است. این مطالعه به مقایسه استفاده از این دو شاخص پرداخته و آستانه بحرانی هر یک از این دو شاخص برای فعّال‌سازی این سامانه درون‌خودرویی را محاسبه می کند. برای این منظور از داده های خرد جریان ترافیک آزادراه I-80 استفاده شده و براساس رفتار رانندگان، در مقطعی از این آزادراه آستانه بحرانی هر شاخص تعیین می شود. نتایج نشان می دهد که، به طورکلی آستانه بحرانی زمان تا تصادف همواره حدود 1 تا 2 ثانیه کمتر از مقدار تعیین‌شده برای سرفاصله زمانی خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Time to Collision and Time Headway in Rear End Collision Avoidance Systems
چکیده انگلیسی مقاله The use of Intelligent Transportation Systems (ITS) has enhanced road safety. Most of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) as a subgroup of ITS, can prevent accidents by facilitating driving. Vehicle Collision Avoidance Warning Systems (IVCAWS), as an ADAS, helps drivers to detect a potential accident. The most important point in IVCAWS development is to define an appropriate warning strategy, which alert drivers when he/she is really in danger and must have a reaction. Heretofore, two time-based safety indicators named, Time-to-Collision (TTC) and Time Headway (THDW) are used to activate IVCAWS to prevent rear-end collisions. In this article, these two indicators are compared, and a critical threshold for each one is determined to be used in IVCAWS. For this purpose, microscopic traffic data of I-80 freeway is used. Results indicate that, TTC’s critical threshold is usually about 1 to 2 second less than THDW’s threshold.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صابر ناصر علوی |
دانشگاه تربیت مدرس

محمود صفارزاده |
دانشگاه تربیت مدرس

نوید ندیمی |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18550_aac671c53403e6195ea3f7233de161ac.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643012.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات