مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۵، صفحات ۹۹-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر افزایش تصادفات خودروهای سنگین
چکیده فارسی مقاله براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، حوادث رانندگی مسبب یک میلیون و سیصد هزار مرگ در سال می باشند. درصورت عدم توجه به این مقوله انتظار می رود تا سال 2020 میزان آسیب ها تا شصت و پنج درصد و میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی تا بیش از هشتاد درصد افزایش یابد. آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که ایران یکی از بالاترین آمارهای مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی را در جهان دارا است. هدف این مطالعه بررسی عوامل مرتبط با فزونی تصادفات رانندگی در رانندگان خودروهای سنگین در استان اردبیل است. این پژوهش یک مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی- پیمایشی است که بر روی 103 نفر از رانندگان وسایل نقلیه که جهت انجام معاینات دوره‌ای به یکی از مراکز مجاز استان اردبیل مراجعه کرده بودند انجام شده است. اطلاعات لازم ازجمله سابقه حوادث رانندگی، سن، سابقه کار، ساعت کار در هفته و غیره در پرسش نامه ای جمع آوری شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان تصادفات گزارش شده در طول یک‌ساله، 88 مورد بود. بین سن، شاخص توده بدنی، ساعات کاری و شیفت کاری با میزان بروز تصادف رانندگی، رابطه معناداری مشاهده شد (05/0>P)؛ ولی بین شغل دوم، ناراحتی های عصبی و سابقه کاری رابطعه معناداری یافت نشد (05/0P). به‌دلیل افزایش ریسک تصادف با افزایش سن بیش از 50 سال به‌نظر می‌رسد کاهش ساعت کاری رانندگان پس از این سن در کاهش تصادفات رانندگی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Associated with Increased Heavy Goods Vehicle Accidents in Drivers of Heavy Vehicles (Case study: Ardabil Province)
چکیده انگلیسی مقاله According to the World Health Organization, road traffic accidents causing one million and three hundred thousand deaths per year are. If no proper action is taken, this issue is expected to result in sixty-five percent of the injuries and the death rate due to traffic accidents by 2020, more than eighty percent of the increase. World Health Organization statistics show that Iran is one of the highest statistics of deaths caused by traffic accidents in the world. The aim of this study was to examine factors associated with accidents involving heavy vehicle drivers in Ardabil province. This was a cross sectional descriptive - analytical study, and is based on data related to 103 drivers that are authorized to conduct periodic examinations to one of the centers of Ardebil province who had been doing. Relevant information, such as accident history, age, works experience, hour’s worked per week were gathered through a questionnaire-based survey. There were 88 accidents reported during the same yea. The factors age, BMI, work hours and shift work were significantly associated with the incidence of road accidents. (p< 0.05) On the other hand, having the second job, neurological disorders, and were found to experience significant relationship (p>0.05). After adjusting for study variables regression analysis, a significant relationship between the accident and the driver working hours per week, body mass index, age over50yearsandless than29years, was seen(p< 0.05). Due to increased crash risk increases with age over 50yearsseems to reduce the working hours of drivers in reducing traffic accidents after the age of Wind. In addition, it is recommended that drivers reduce the working week can reduce the traffic accident will result.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه دیندار بوسجین |
کانون وکلای آذربایجان شرقی

مجتبی ستوده گندشمین |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الکترونیکی

صابر امینی خانه برق |
دانشگاه آزاد سمنان


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18561_4530e4a65b15c3bafbfcf1ddd5b6b5ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643011.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات