مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۵، صفحات ۸۱-۹۸

عنوان فارسی مکان یابی پارکینگ های شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله توسعه روزافزون شهری موجب مشکلات بسیاری در کلان شهرها ازجمله افزایش ترافیک، آلودگی هوا و صوتی، ازدحام و شلوغی، معضل کمبود محل توقف وسایل نقلیه به خصوص در مناطق مرکزی شهرها، گریبان‌گیر اکثر شهرهای کشور است. یکی از مهم ترین زیرساخت‌های سامانه حمل‌ونقل شهری، پارکینگ های عمومی هستند که نقش عمده ای در کاهش پارک حاشیه ای و روانی ترافیک ایفا می کنند. روش تحقیق در این پژوهش، ابتدا پس از انتخاب منطقه مورد مطالعه، با استفاده از نظریات کارشناسان، 20 معیار مؤثر در مکان یابی پارکینگ ها مشخص شد. سپس پرسش نامه ای درخصوص معیارهای مؤثر در مکان یابی پارکینگ تهیه شد و در نهایت 11 معیار در این‌خصوص در نظر گرفته شد. برای وزن‌دهی به معیارهای انتخاب‌شده از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. ابزار گرداوری اطلاعات، استفاده از منابع آماری، کتابخانه‌ای، نقشه های طرح تفضیلی و آمارهای آن است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل مؤثر در مکان یابی پارکینگ شامل سه معیار اصلی کالبدی ـ فیزیکی، اقتصادی ـ اجتماعی و دسترسی است که هر معیار شامل چندین زیرمعیار است. هم‌چنین معیار کاربری اراضی به‌عنوان مهم ترین معیار با وزن نهایی 24/0 و معیار وسعت زمین با وزن نهایی 02/0 کم اهمیت ترین معیار جهت مکان یابی پارکینگ های عمومی می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Public Parking Lots Positioning for Traffic Management using AHP Model (Case Study: District One Shiraz City)
چکیده انگلیسی مقاله Growing urban development causes many problems in metropolitans such as increased traffic, air and noise pollution, congestion, lack of parking places for cars, especially in city centers, and this problem will affect most cities. Public parking lots are one of the major infrastructures of urban transportation system, which play a crucial role in reducing on-street parking and traffic congestion. After selecting the study area, this study specified 20 effective criteria in positioning parking lots using experts’ opinions. A questionnaire was then prepared for the criteria effective in parking lots positioning. Finally, 11 criteria were applied to tackle the research. The AHP method was employed for weighting the selected criteria. To perform spatial analysis, the weights were applied to the layers made using the criteria on GIS. Quite suitable, suitable, unsuitable, and quite unsuitable places were specified for building parking lots within the study area using the overlay method. Statistical and library resources, detailed design drawings, and their statistics were used for data gathering. Research results showed that the parameters effective in parking lot positioning include three major criteria of anatomic-physical, socioeconomic, and access criteria and each consists of several sub-criteria. Land use criterion with the final weight of 0.24 and land area criterion with the final weight of 0.02 were recognized respectively as the major and minor criteria for positioning public parking lots. Finally, seven suitable places were determined after studying appropriate places in terms of mode of ownership. As the criteria effective in public parking lots positioning were determined with respect to different factors and the use of experts’ opinions and the criteria were analyzed using the conventional positioning method (the AHP method), this method could be recommended as an appropriate model for similar studies, especially on metropolises.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه خوبیاری |
دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

سید فرزین فائزی |
دانشگاه پیام نور تهران

حامد خانی سانیج |
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18560_eeb5e51fe840facd21673d03549382da.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643010.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات