مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۳، شماره ۳۵، صفحات ۳۹-۵۶

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر بر تصادفات خودرویی با حیوانات
چکیده فارسی مقاله تصادفات حیوان – وسیله نقلیه، به تصادفاتی اطلاق می‌شود که بین یک وسیله‌نقلیه و یک حیوان سرگردان در حال عبور از جاده رخ می‌دهد. در جنوب کشور این تصادفات عموماً با حیوانات بزرگی نظیر شتر رخ می‌دهد که اغلب نتایج وخیمی را از قبیل فوت یا جرح سرنشینان، خسارت شدید وسیله نقلیه و مرگ حیوان در بر دارد. جهت مطالعه این دسته از سوانح، تحقیقی با استفاده از داده‌های تصادفات در بازه زمانی دو ساله (88 و 89) که شامل بیش از 100 فقره تصادف می‌باشد، انجام می‌شود. در این تحقیق علاوه بر ارائه راه‌کارهای رایج جلوگیری از تصادفات حیوان – وسیله نقلیه، عوامل مؤثر در این تصادفات (انسان، راه، وسیله نقلیه و متولیان راه) تشریح شده و مکان و زمان وقوع این تصادفات در استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج این تحقیق نشان داد که مطابق نظر کارشناسان عوامل هندسی، بیشتر از عوامل روسازی در بروز تصادفات نقش دارند. در حدود 80 درصد تصادفات در شب و بدون وجود نور کافی رخ می‌دهد. پیک تصادفات در بازه سه ساعته از ساعت 19:00 تا 21:59 رخ می‌دهد، به‌طوری که بیش از 40 درصد کل تصادفات و 60 درصد تصادفات فوتی در این بازه زمانی قرار دارد. درخصوص نقش رانندگان نیز ملاحظه شد که بیشتر تصادفات در رده سنی 20 تا 39 سال و در رانندگانی با تجربه کمتر از 8 سال اتفاق می‌افتد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Review on the Causes of Animal-involved Accidents (Case Study: Sistan Va Balochestan Province)
چکیده انگلیسی مقاله Animal-involved Accidents (VWA) are the accidents in which a vehicle hits a stray animal crossing the highway. In southern regions of Iran, large animals like camel are involved in vehicle –animal crashes. This causes serious consequences like casualties and injuries of vehicle occupants, considerable property damage and animal casualty. To gain a better understanding on such collisions, the study was conducted based on 250 accident cases occurred during a two-year period (Jan 2009 – May 2010). In this study, various strategies are suggested to prevent animal-vehicle accidents. In addition, the influential factors (e.g., human, road, vehicle, date and location of accidents etc.) associated with the accidents occurred on rural roads in four provinces (Sistan-va-Balouchestan, Hormozgan, Yazd and Kerman) are evaluated and assessed. The results indicated that, according to the experts’ thoughts, geometric design factors affect the accidents more than pavement factors do. Also, it was shown that about 80% of accidents occur during night time or poor lighting conditions, resulting in over 60% of fatal accidents. Drivers aged between 20 and 39 are more involved in animal-involved accidents. Moreover, light vehicles (e.g., motorcycles, passenger cars, and mini trucks) are involved in severe accidents compared to other vehicle types. Finally, a course of roads with a length of 800 km are identified as accident-prone routes, and a number of 11 locations were determined as those sites with high exposure to animal accident occurrence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا احدی |
پژوهشکده حمل‌و‌نقل سازمان تحقیقات وزارت راه مسکن و شهرسازی

عباس عابدینی |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18558_8cfdb6b82c37fe2811874c09520e6510.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643008.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات