مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۶، صفحات ۶۳-۷۶

عنوان فارسی تأثیر نور بر تصادفات عابران پیاده در تقاطع های هم سطح شهری
چکیده فارسی مقاله یکی از مکان‌های خطرناک بروز تصادف، تقاطع ها هستند؛ به‌طوری که نیمی از تصادفات در تقاطع ها رخ می‌دهند و به طور میانگین عابران‌پیاده سهم قابل توجهی را در این تصادفات دارا می‌باشند. از این رو عابران‌پیاده را می‌توان یکی از کاربران آسیب‌پذیر نام برد. عوامل مؤثر بر تصادفات عابران‌پیاده را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد: نقص در سامانه وسایل‌نقلیه، نقص در طراحی مسیر، عوامل انسانی و عوامل محیطی مانند روشنایی مسیر است. پر واضح است روشنایی محیطی در روز از نور خورشید و در شب از روشنایی معابر تآمین می‌شود؛ ساعت طلوع و غروب خورشید و هم‌چنین ساعت روشن‌کردن روشنایی وسایل‌نقلیه و روشنایی تقاطع‌ها در آن نقش دارد. در این تحقیق به اختلاف ساعات روشن‌شدن روشنایی محیطی در معابر و غروب خورشید پرداخته شده ‌است و به بررسی این موضوع که آیا ساعت روشن شدن روشنایی معابر مناسب است یا خیر؟ به این منظور برای پیش‌بینی تصادفات از رگرسیون درجه دو و برای ارزیابی نتایج از روش مقایسه‌ای اطلاعات استفاده شده است. هم‌چنین 173 تقاطع چهار، شش و هشت خطه مورد بررسی قرار گرفت. از بین این تقاطع ها نماینده پرتصادف‌ترین آنها انتخاب شد و مورد تحلیل قرار گرفت. با نتایج این مطالعه نشان داد که در صورت تامین روشنایی قبل از غروب خورشید در تقاطع ها به ترتیب37درصد، 43درصد و 30درصد احتمال کاهش وقوع تصادف وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of Lighting on Pedestrian-Involved Accidents at Urban Intersections
چکیده انگلیسی مقاله Intersections are one of the most vulnerable places to traffic accidents. In fact, most of accidents are taking place at the junctions. Pedestrians are the most vulnerable in these accidents. The effective factors in pedestrian accidents involve: Flaws in the vehicle's system, Flaws in the design of the way, human factors and environmental factors such as the way's clearness. Other effective factors are the time of sunrise & sunset and also the time of starting the engines and the junction's clearness. In this research, for prediction accidents, the second-order regression model is used; and for analyzing the results, the comparing outcome is used. In this research, 173 intersections with 8, 6 and 4 lanes were analyzed and the representative of the most probable accidents has been selected. And the result shows that providing lighting at the study intersections before sunset would reduce pedestrian accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pedestrian Accidents, Intersections, Ambient Lighting, Light

نویسندگان مقاله امین میرزا بروجردیان |
دانشگاه تربیت مدرس

مهدی ایلخانی |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18566_16e2f5e58bf5eb673665e4052591d444.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643004.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات