مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۶، صفحات ۱۵-۳۶

عنوان فارسی مقایسه تحلیل ظرفیت آزادراه ها بر مبنای پارامترهای قابلیت اتکا
چکیده فارسی مقاله به کارگیری روش های سنتی تحلیل ظرفیت آزادراهی سال هاست از کاربرد زیادی برای ارزیابی و تصمیم گیری در ارتباط با روش های مدیریت عرضه و تقاضا برخوردار هستند. در نگاه سنتی ظرفیت آزادراه ها به‌عنوان بیشترین تعداد خودرویی که در واحد زمان از مقطع مسیر عبور می‌کند، تعریف می شود. با استفاده از این تعریف و در قالب دستورالعمل ظرفیت راه های سال 2000 برای شرایط تعریف شده موردنظر، ظرفیت به‌عنوان مقداری ثابت فرض می شود. این در حالی است که این روش ظرفیت مشخص‌شده، عملکرد واقعی تسهیلات را با دقت زیادی نشان نمی دهد. بلکه تنها یک تخمین کلی از حداکثر جریان واقعی را تشکیل می دهد. هدف این مطالعه شناسایی و نیازسنجی به کارگیری معیارها در مقایسه با روش های سنتی ارزیابی عملکردی معابر است. در این ارتباط، نسبت به انجام یک مطالعه موردی براساس اطلاعات برداشت شده از یکی از مقاطع بزرگراه حکیم اقدام شد. نتایج دو ساعت متوالی 6 تا 8 صبح نشان دهنده این بود که میزان حجم به ظرفیت در ساعت ابتدایی بیشتر است. هم‌چنین میزان قابلیت اتکای سفر در ساعت ابتدایی بیشتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ظرفیت آزادراهی، HCM، قابلیت اتکای سفر، تراکم،

عنوان انگلیسی Comparing Freeways Capacity Analysis Based on Reliability Parameters with Traditional Methods
چکیده انگلیسی مقاله Traditional methods for analyzing freeway capacity are a common tool for decision making about demand and supply management for roads. Freeway capacity in traditional point of view can be defined as the highest number of vehicles which pass a road section in particular time. According to this definition, and Highway Capacity Manual 2000, for the defined situation, Capacity is defined as a constant measure. But on the other hand, this method can not reveal the actual performance of facility. Indeed, it shows an overall estimation of real flow. For detailed analysis of traffic flow, it is necessary to consider the variations of maximum flow of expected values. Freeway capacity in traditional view can be defined as the highest number of vehicles which pass a road section in particular time. According to this definition, and Highway Capacity Manual 2000, for the defined situation, Capacity is defined as a constant measure. But on the other hand, this method can not reveal the actual performance of facility. Indeed, it shows an overall estimation of real flow. For detailed analysis of traffic flow, it is necessary to consider the variations of maximum flow of expected values. In this research, a case study was performed in one of highways in city of Tehran. The results in two consecutive hours (6 to 8 Am) showed that the V/C ratio in preliminary hours increase but more detailed analysis confirmed that reliability in preliminary hours is more. Also, the basics for selecting performance measures for freeways was discussed and estimated for the case study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Freeway Capacity, HCM, Trip Reliability, Congestion

نویسندگان مقاله بابک میربها |
دانشگاه تربیت مدرس

شهاب حسن پور |
دانشگاه تربیت مدرس

مرتضی اسدامرجی |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18563_19ba639409a4184ce8d05958494bd904.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1643001.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات