|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۷، صفحات ۳۹-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه تطبیقی ابعاد رفتار شهروندی سازمانی پلیس راهور |
|
چکیده فارسی مقاله |
رفتار شهروندی سازمانی مجموعهای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری سودمند برای سازمان که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، تعریف شده است که باعث افزایش اثربخشی سازمان می شود. در دنیای کنونی، مدیران، خواهان افزایش اثربخشی سازمان خود میباشند و بهکارگیری رفتار شهروندی سازمانی (رفتارهای خارج از محدوده رفتارهای الزامی افراد در محیط کار) اثربخشی سازمان را بهبود میبخشد. هدف اصلی این مطالعه، شناسایی ابعاد و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی از منظر خبرگان حوزه راهنمایی و رانندگی و تطبیق آن با ابعاد و مؤلفههای مستخرج از نظریهها است. این مطالعه از لحاظ روش، کیفی است و جامعه آماری را کلیه اسناد و مدارک موجود در حوزه رفتار شهروندی سازمانی است که بهصورت تمامشمار منابع اطلاعاتی در دسترس، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه استفاده شد. نتایج حاصله حاکی از آن است که ابعادی چون نوع دوستی، وجدان کاری، وظیفهشناسی، اعتقادات دینی، جوانمردی، وفاداری سازمانی، سختکوشی و خوشرویی جزو ابعاد رفتار شهروندی سازمانی در پلیس راهور محسوب میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study on Traffic Police Officials’ Citizenship-Specific Characteristics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The term “organization behavior” is defined as a set of arbitrary conducts which is beneficial for an organization, motivating the effectiveness of that organization. Nowadays, managers are interested in increasing the performance of their organizations. To this end, it is believed that the use of behavior outside the range of behaviors required in the workplace can improve the performance of organization. The aim of this study is to investigate the aspects of organizational citizenship-related behavior from traffic police experts’ viewpoint and to compare its aspects with those extracted from different theories. The methodology of the present study is qualitative. The population of interest includes all documents and records available in the area of organizational citizenship behavior. Also, interviews were used to collect additional data. The results implied that the factors like altruism, work ethic, religious beliefs, generosity, organizational loyalty, hardworking, and cheerful are viewed as organizational citizenship behaviors in traffic police. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حامد دهقانان | دانشگاه علامه
رضا جوادیان | دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18570_434479d2b14dfe8d2ec7decc91329bbe.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642996.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|