|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۹، صفحات ۹۳-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تطبیقی برنامه آموزش ایمنی ترافیک به کودکان پیشدبستانی در ایران و استرالیا |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این پژوهش به مقایسه برنامه آموزش ایمنی ترافیک به کودکان پیشدبستانی در کشور ایران و استرالیا پرداخته و شباهتها و تفاوتهای عناصر هر کدام از طرحهای کشورهای مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر تلاش میکند اجزای اصلی برنامه آموزشی که شامل اهداف، محتوا، رویکردهای آموزشی و نیز ابزار مورد نیاز برای اجرای آن را در این دو کشور مورد بررسی قرار دهد. نتایج این پژوهش میتواند به برنامهریزان برای دستیابی به هدفهای خود از راه رفع نواقص و کاستیها و ایجاد تغییرات لازم در برنامه فعلی و یا تدوین برنامهای جدید و جامعتر کمک کند. در این پژوهش مقایسهای، دادههای مورد نیاز برای پاسخ به پرسشها، به وسیله مطالعه توصیفی براساس تحلیل محتوای گردآوری اسناد و مدارک کتابخانهای و گزارشهای پژوهشی صورت پذیرفته است. براساس نتایج پژوهش، اهداف دو طرح در بسیاری از موارد دارای اشتراک بوده ولی از لحاظ رویکرد آموزشی طرح اجرایی در استرالیا مبتنی بر استفاده از موقعیتهای عملی (سازندهگرایی) و اصول تغییر رفتار میباشد و طرح اجرایی در ایران از محتوای آموزشی قابل استفاده در کلاس درس و یادگیری اجتماعی براساس بحث و گفتگو کلاسی بهره میگیرد. همچنین تفاوتهایی نیز در ابزار، محتوا و نیز اهداف میان این دو طرح وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز کرده است و حاکی از لزوم تغییر در محتوا، سطوح آموزش، ضریب نفوذ در کشور و هدفگذاری میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Comparison of Traffic Safety Education Program in Iran and Australia Preschool Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of the present study was to compare traffic safety education program in Iran and Australia preschool children. In this study, similarities and differences between those programs undertaken in these two countries were examined. Data were collected using descriptive study based on content analysis of library documents and research reports. The study examined the elements of programs such as purposes, content, tools and also educational approaches. The results indicated that the purposes of programs had lots of similarity but in educational approach, Australian program was based on structuralism and behavioral change principles, and Iranian program was based on social learning and discussion. The results also showed differences in tools, content and purposes in these two programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
صغری ابراهیمی قوام | دانشگاه علامه طباطبایی
مهرداد اسفنانی | دانشگاه علامه طباطبایی
محمد رضایی | دانشگاه علامه طباطبایی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18585_61335ab4cc1e5d2c8ead3cc9e89cf91a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642987.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|