|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۵، شماره ۴۰، صفحات ۴۱-۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی تعداد تصادفات در تقاطعهای همسطح شهری |
|
چکیده فارسی مقاله |
توسعه اقتصادی جوامع، متأثر از صنعت حملونقل است. هر جامعهای که در راه توسعه قدم میگذارد، لازم است متناسب با آن در بعد حملونقل نیز پیشرفت نماید. این پیشرفت، بدون توسعه متناسب و هماهنگ عوامل انسانی، جادهای، وسیله نقلیه و محیطی میسر نیست. عدم توسعه متوازن، موجب تصادفات ترافیکی میشود، که آثار و تبعات سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی دارد. بنابراین جمعآوری و تحلیل اطلاعات تصادفات ترافیکی، اساس و مبنای طراحی برنامههایی در جهت کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن میباشد. در سالهای اخیر، مطالعات گستردهای درخصوص مدلسازی تصادفات درونشهری و برونشهری با فاکتورهای جریان ترافیک، مشخصات طرح هندسی، شرایط محیطی و شرایط روسازی راه و ... صورت گرفته است. با توجه به آمار بالای تصادفات در تقاطعها، این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر ایمنی تقاطعهای همسطح شهری و ارزیابی آنها پرداخته و سعی در ارائه مدلی آماری برای پیشبینی تعداد تصادفات و ارائه راهکارهایی برای بهبود ایمنی تقاطعها دارد. در روش تحقیق، تقاطعهای منتخب شهر تهران از نظر تصادفخیزی با روشهای مختلف با هم مقایسه شده و تصادفخیزترین آنها نیز بررسی میشوند، سپس متغیرهای مؤثر در تصادفات با توجه به آمارهای قابل دسترسی جهت استفاده در مدل، گزینش و نواقص آمارها نیز با روشهای میدانی برطرف میشود. درنهایت، مدلهای مختلف آماری ارزیابی و با توجه به آزمونهای مختلف مدل مناسب انتخاب میشود. با بررسی مدلها دریافتیم، با توجه به عدم برابری میانگین داده-ها با واریانس دادهها در دوجملهای منفی و ضریب همبستگی بهتر و جواب منطقیتر نسبت به مدل خطی و پواسون بهتر است از مدل دوجملهای منفی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تقاطعهای همسطح، مدل خطی، پواسون، بهبود ایمنی، تصادفخیز، |
|
عنوان انگلیسی |
Estimating Number of Accidents in Intersection According to Relation between Traffic and Geometric Variables (The case study of Tehran City) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The economic development of societies affected by transportation industry. All of the countries that start development must make the facility of transportation. This developing without of developing of human factors, vehicles and environment may not be occurring. Not development in these cases may accidents that can eliminate the economics of society. So, collection and analyze the accidents data is base design plans for reduce the accidents and their recompense. Recentllty, some studies in modeling of accidents in and out of cites was developed according of traffic flow, situations of geometric plan, environmental and road circumstance. Because of high number of accidents in junction in Tehran, this assay analyze the effected factors on safety in these junctions and try to makes a statics model for estimate number of accidents and improve of traffic flow. In the research method, the selected junctions in Tehran were compared according to accidental place and most of them selected for more study. Then, the effected variables in accidents according the data in model and selection were determined. As a result, the survey according to equal between data mean and data variance, in two sentence negative and plus from correlation coefficient is better than linear Poisson (LP) cascade model. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد قبادی | دانشگاه آزاد تهران جنوب
محمدرضا حسنزاده | دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
فرامرز زراعتپیما | پلیس راهور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_18588_729410908724bea63c774db3a7cd0b09.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642977.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|