مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۵، شماره ۴۱، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی بررسی میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به شاخص های آموزش ترافیک
چکیده فارسی مقاله نظام آموزشی می‌تواند نقش مهمی در آشناسازی دانش‌آموزان با آموزه‌های ترافیکی و نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیکی و در نتیجه کاهش سوانح ترافیکی، ایفاء کند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه برنامه ‌درسی دوره ابتدایی، به آموزه‌های ترافیکی انجام گرفته است. نوع پژوهش، کاربردی و روش آن توصیفی (پیمایشی و تحلیل محتوایی) بوده است. جامعه‌آماری بخش پیمایشی، شامل تمامی مدیران، معاونان و آموزگاران دوره ابتدایی استان چهارمحال بختیاری بوده است (5333 نفر). حجم نمونه‌آماری با استفاده از معادله کوکران حدود 200 نفر انتخاب شده است. جامعه آماری بخش تحلیل محتوا شامل تمامی کتاب‌های پایه‌های اول، دوم، سوم و ششم ابتدایی چاپ سال تحصیلی 93-92 بوده که به‌طور کامل مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته و چک‌لیست (بازبینه) استفاده شده است. یافته‌ها و نتایج این پژوهش نشان داد، از مجموع 26 کتاب درسی چهار پایه با 1703 صفحه، تنها 26 صفحه (کمتر از 1 درصد) از صفحه‌های آنها به‌نحوی به مقوله‌های مرتبط با آموزش ترافیک پرداخته‌اند. آموزگاران در حد بیشتر از متوسط به آموزش آموزه‌های ترافیکی اهتمام می‌ورزند و میزان برخورداری آنان از دانش، مهارت‌ها، انگیزه و امکانات لازم برای آموزش مقوله‌های ترافیکی، در حد متوسط، توجه هدف‌های برنامه درسی به آموزه‌های ترافیکی در حد کمتر از متوسط، توجه محتوا در حد متوسط و فرآیندهای یاددهی- یادگیری مورد استفاده برای آموزش آنها در حد متوسط بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Survey on the Amount of Attention Given to the Indexes of Traffic-Training by the Curriculum of the Primary Education
چکیده انگلیسی مقاله Educational system can play an important role in familiarizing students with traffic and traffic culture and reduce road traffic injuries. The aim of this research is to study the amount of attention given to the indexes of traffic-training by the curriculum of the primary education. The research method was based on a descriptive (survey and content analysis). The population of interest in the current research, in the questionnaire study, was consisted all administrators, assistants and teachers of primary school in the Chaharmahal and Bakhtiari Province (5333 cases) that by simple random sampling selected 200 people for review (using of Cochran formula). The population of content analysis was the total of school books of grads of first, second, third and sixth in the 93-92 school year that selected fully for analysis. To collect data using questionnaire and checklist. Validity of tools was confirmed by five professors of University. Reliability of questionnaires was estimated by Cronbach's coefficient alpha to be 0.98. According of the findings, out of 26 textbook stools with 1703 page, 26 pages (less than 1%) of their attention to indices of traffic-training. Teachers more than average attention to traffic training and theirs knowledge, skills, motivation and training facilities for training of traffic, were on average, attention of curriculum to traffic training were less than average, given that the content and teaching-learning processes were on average.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نیکخواه |
دانشگاه فرهنگیان

فاطمه احمدی |
دانشگاه فرهنگیان

حسن کرمعلیان |
دانشگاه پیام نور

تقی آقاحسینی |
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات