این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات مدیریت ترافیک
، جلد ۱۳۹۵، شماره ۴۳، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
تاثیر ترافیکی توقف خارج از ایستگاه اتوبوسهای شهری در معابر دو خطه
چکیده فارسی مقاله
توقف خودروهای سواری در محدوده ایستگاه اتوبوس در معابر دوخطه شهری باعث میشود اتوبوسها برای عملیات ایستگاهی در باند عبور توقف کنند. این پدیده متداول، باعث ایجاد موجضربه و تشکیل صف در مقطع منتهی به ایستگاه و تحمیل تأخیر زمانی معناداری بر خودروهای سواری میشود. در این مقاله، تأثیر حرکت ناوگان حملونقل همگانی بر تأخیر زمانی خودروهای سواری گذرنده از معابر دوخطه مورد ارزیابی قرار گرفته است. مدل ارائهشده در این مقاله، حساسیت تأخیر زمانی خودروهای در صف را نسبت به تقاضای ایستگاه نشان میدهد. این مقاله، با تحلیل مشاهدههای میدانی نشان میدهد که تاخیر خودروهای سواری با مجذور زمان سرانه سوار یا پیادهشدن مسافران و تقاضای ایستگاه، نسبت مستقیم دارد. همچنین با افزایش تقاضا در یک ایستگاه، زمان سرانه سوار یا پیادهشدن مسافران کاهش مییابد. بر این اساس، اهمیت رفتار صحیح ایستگاهی اتوبوسها (توقف مناسب در ایستگاه بدون ایجاد مانع برای سایر خودروها) و تاثیر آن بر تردد خودروها و تاخیر ناشی از طول صف بهخوبی مشخص میشود. بهنظر میرسد علاوه بر فرهنگسازی، اعمال قانون در این موارد ضروری است. در صورتیکه نظارت بر رفتار ایستگاهی اتوبوس و اعمال قانون در همه ایستگاهها ممکن نباشد، ایستگاههای با حجم بالای سوار و پیادهشدن مسافر در اولویت نظارت خواهند بود و ایستگاههای واقع در معابر پرتردد در رده بعدی اهمیت نظارتی قرار میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معبر دو خطه، عملیات ایستگاهی، صف، موجضربه، تأخیر،
عنوان انگلیسی
Investigating Effect of Bus Movement on Time Delay of Passenger Cars on Two-Lane Roads
چکیده انگلیسی مقاله
Parking violations in two-lane urban roads are frequently observed in Iranian cities. Occupying bus stops by cars makes buses to stop in the adjacent lane for boarding and alighting. This common phenomenon causes a shock wave obliging the following cars to stand in a queue which incurs delay. In this paper, the impact of movement of bus on cars passing through two-lane roads has been investigated. The model presented in this paper depicts time delay sensitivity of vehicles in the queue versus the station demand. Analyzing field observations, this article concludes that the delay of passenger cars is directly proportional to the square delay time of getting on/off of passengers and demand of the station. Also increased demand in a station reduces getting/off time of passengers. Therefore, importance of manners of buses by bus drivers (stopping aptly at the station without obstructing other vehicles’ driveways), its impact on the traffic flow and subsequent delays are well observed. It seems that in addition to cultural training, law enforcement in these cases is beneficial. If monitoring and legislation is not practical in all stations simultaneously, observing high-capacity stations will be the first priority. Stations locating at junctions of high traffic flow will be the next important cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میثم اکبرزاده |
دانشگاه صنعتی اصفهان
مصطفی طوقی |
دانشگاه صنعتی اصفهان
پوریا حاجی علی |
دانشگاه صنعتی اصفهان
نشانی اینترنتی
http://tms.jrl.police.ir/article_18607_b8c43d3f5839deb0504a2c36d4288976.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642960.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات