مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۴، صفحات ۸۷-۱۱۰

عنوان فارسی نقش تعاملات بین‌سازمانی در کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادفات جاده‌ای
چکیده فارسی مقاله در میان تمامی عوامل گوناگون اثرگذار بر پدیده نابه‌سامانی حمل‌ونقل در کشورمان، ارتباطات بین سازمانی اگر مهم‌ترین عامل کاهش تلفات انسانی در جاده‌ها نباشد، لااقل یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده با تاکید بر "ارتباطات رسمی و غیررسمی" و هم‌چنین "کانال‌های ارتباطی میان سازمان‌های ترافیکی" (به‌ویژه هلال احمر و پلیس راهور ناجا) است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسش‌نامه محقق‌ساخته است. جامعه آماری تحقیق، 250 نفر از افسران راهنمایی و رانندگی است که هر یک از آنها بیش از 15 تا 25 سال در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور خدمت کرده‌اند. روایی تحقیق به‌صورت منطقی و پایائی آن به‌وسیله ضریب آلفای کرونباخ (865/0) به‌دست آمد. بیش از 55 درصد نمونه‌های تحقیق بر این باور بودند که: الف) ارتباطات بین‌سازمانی هلال‌احمر و پلیس راهور در کاهش خسارت‌های جانی حاصل از تصادفات جاده‌ای رو به گسترش و بهبود است؛ ب) روسای این دو سازمان در برقراری ارتباطات با یکدیگر جهت کاهش خسارت‌های جانی حاصل از تصادفات جاده‌ای موفق عمل نکرده‌اند؛ ج) بیشتر مشکلات این دو سازمان به سبب ارتباطات ضعیف و ناکارآمد مدیران و روسای این دو سازمان است. نتایج نشان داد که دو فرضیه از فرضیات تحقیق، یعنی «مهم‌ترین مشکلات میان دو سازمان هلال احمر و پلیس راهور ناجا از جنس ارتباطی است» و «کانال‌های ارتباطی میان دو سازمان هلال احمر و پلیس راهور ناجا» از جمله عناصر ارتباطی دخیل در بهبود ارتباطات هستند، تائید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Inter-Organizational Interactions in Reducing Human Fatalities from Road Accidents
چکیده انگلیسی مقاله Among all factors affecting irregular transportation in our country, inter-organizational communications is one of the most significant determining factors, if not the most important of all, with emphasis on "official and unofficial communications" and also "traffic organizations' communication channels". This research aimed to investigate the role of communication channels between two organizations, i.e. Red Crescent and Traffic in reducing human causalities from road accidents. The research methodology was descriptive-analytical and a survey. Data were gathered through field surveys a d the tool was a researcher made questionnaires. The statistical population comprised of 250 traffic officers, each of whom was serving for 15-25 years in various cities in the country. The validity of the research was obtained rationally and its reliability was obtained via Cronbach's alpha (0.865). Over fifty five percent of research samples believed that a) Communications between Red Crescent and Traffic police organizations were im[roving in reducing life damages from road accidents; b) the chiefs of these two organizations were failing in establishing communications with each other for reducing life damages from road accidents and c) most problems these two organizations were facing were due to weak and ineffective communications by chiefs and managers. Findings revealed that two hypotheses of the research, i.e. "the most important problems between the two organizations was of a communications one" and "Communication channels between the two organizations" were among communications elements involved in improving communications.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا عبدالرحمانی |
دانشگاه علوم انتظامی امین

علی کیان فخر |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18619_db92490ff534bf63a274f617f6c91f22.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642958.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات