مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۵، صفحات ۱۷-۳۶

عنوان فارسی پیش‌بینی عملکرد شبکه دسترسی ترافیکی بعد از وقوع بحران به‌روش چیدمان فضا
چکیده فارسی مقاله از ابتدای خلقت، وقوع بحران‌ها در سکونت‌گاه‌های انسانی به‌ویژه شهرها، به‌دلیل تمرکز بالای جمعیت، از حساسیت قابل توجهی برخوردار بوده است. طی یـک بحـران یـا وضـعیت اضـطراری، شـبکه‌هـای ارتباطی حمل‌ونقل، نقش حیاتی در بازگرداندن حالت عادی به شهر بر عهده دارند. هدف این پژوهش، پیش‌بینی نحوه عملکرد شبکه دسترسی ترافیکی در مواقع بعد از بحران است. این پژوهش، کاربردی به روش توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات نظری، به‌روش اسنادی- کتابخانه‌ای و اطلاعات میدانی، به‌روش پیمایش و با ابزار مشاهده جمع‌آوری شدند. جهت انجام تحلیل، خط مرکز معابر منطقه 6 شهر تهران به‌عنوان جامعه آماری پژوهش در محیط نرم افزار جی‌آی‌اس وارد شد و با افزونه آکسومن مورد ارزیابی قرار گرفت و پارامترهای تحلیل روش چیدمان فضا از آن استخراج شد. نتایج نشان می‌دهد که بیشترین احتمال استفاده از معابر، جهت حمل‌ونقل تدارکات و تخلیه مجروحان در خیابان‌های بلوار کشاورز، ولی‌عصر (عج) (عج)، کارگر و کریم‌خان خواهد بود. هم‌چنین خیابان جهان‌آرا دارای بیشترین تعداد اتصال کوچه‌های بن‌بست است، که از این نظر با توجه به یک‌پارچگی کم آن با سایر معابر منطقه، پس از وقوع بحران قابلیت تخلیه به ساکنان اطراف خود را نمی‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بحران، مدیریت بحران، شبکه دسترسی، حمل‌ونقل، چیدمان فضا،

عنوان انگلیسی Predicting the Performance of Traffic Access Network after the Incidence of Crisis via Space Syntax
چکیده انگلیسی مقاله From the onset of creation, the incidence o crises in human settlements, especially in cities has assumed special importance due to high population density. During a crisis or an emergency situation compunction transportation network assumes a critical role in returning the normal state to the city. This article is aimed to predict the functioning of a traffic access network in a post-crisis stage. This research is applied and was done in a descriptive - analytical form. Theoretical data were gathered through document and library forms and field data were gathered through surveys and observations, To analyze the data, Tehran's district 6 crossing center line was selected as the statistical population the study and was entered the GIS software and evaluated by using the Ox one Plug-in. Then, parameters for the analysis of the space syntax were extracted. Findings show that it is most likely for the crossings to be used for transportation, procurement and evacuation of the injured in Keshavarz Bld., Valy-e- Asr, Karegar and Karim Khan streets. As well, the Jahan Are street has the highest number of connection to dead-end alleys, suggesting that it lacks the capability to evacuate the residents to its surrounding areas after a crisis happens because of its low integration with the other areas of the district.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد محمدی |
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

سید بهشید حسینی |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18622_946e12a74d06170d0c822c88ed6a03dc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642947.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات