مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۵، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی برآورد هزینه تلفات ترافیکی در ایران براساس رویکرد ارزش‌گذاری مشروط
چکیده فارسی مقاله در این مطالعه، رویکرد تمایل به پرداخت با استفاده از الگوی مطالعات انجام‌شده در کشورهای توسعه‌یافته به‌کار گرفته شده است. روش تمایل به پرداخت، ارزش عمر را برحسب مقادیری می‌سنجد که مردم برای کاهش ریسک تهدیدکننده جان خود، تمایل به پرداخت آن دارند. این مطالعه با هدف بررسی امکان به‌کارگیری روش تمایل به پرداخت و طراحی پرسش‌نامه مربوط به آن در ایران انجام شده است. دو روش قابل استفاده در رویکرد تمایل به پرداخت شامل ترجیح آشکار و ترجیح بیانی می‌شود. از بین این دو روش، روش آشکار از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و در آن با استفاده از پرسش‌نامه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در مورد درک ایمنی افراد سؤال می‌شود. استفاده از ارزش‌گذاری مشروط یک شیوه شناخته شده برای برآورد تمایل به پرداخت بوده و در این مطالعه از پرسش‌نامه‌های «انتها باز» استفاده شده است. برای این‌منظور تعداد نمونه برابر با 400 نفر در نظر گرفته شده و دو روش مصاحبه حضوری و تماس تلفنی به‌کار گرفته شده است. نتایج این مطالعه نشان داد که با جمع‌بندی کل اقلام هزینه با روش سرمایه انسانی، بار اقتصادی ناشی از تلفات ترافیکی در ایران در سال 1390 بیش از 111 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. با تنزیل مقدار تمایل به پرداخت در سال 1392 (معادل 5/2 میلیارد ریال برای هر فرد) به 1390 با استفاده از نرخ تورم متوسط، مقدار این هزینه برابر با 7/1 میلیارد ریال برای هر فرد در سال 1390 محاسبه می‌شود. مقدار 53 درصدی اضافه هزینه براساس رویکرد تمایل به پرداخت نسبت به روش سرمایه انسانی بسیار شبیه به نتایج مطالعات بین‌المللی از جمله اداره زیرساخت، حمل‌ونقل و اقتصاد منطقه-ای در استرالیا است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Estimated Cost of Traffic Casualties in Iran Based on Conditional Valuation Approach
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the willingness to pay approach has been employed by using studies done in developed countries. The willingness to pay method measures the value of life in terms of values for which people are willing to pay for reducing risks threatening their lives. This study has been conducted with the aim of investigating the employment of the willingness to pay method and designing relevant questionnaires. Two usable methods, i.e., obvious preference and expressive preference are taken into account in the willingness to pay approach. From among these two methods, the obvious method is highly applicable and peoples' safety is questioned by using questionnaires directly or indirectly. The use of conditional valuation is a known method for estimating willingness to pay, and in this study, open-ended questionnaires were used. To this end, the number of 400 people was considered and two in-person interview and phone contact ways were employed. The findings suggested that, by summing up all items of costs along with human capital method, the economic load arising from traffic casualties in Iran was estimated to be over 4 billion dollars in 2011. By reducing the value of willingness to pay in 2013 (equivalent to 65000 dollars for each person) to that of 2010 by using the medium inflation rate, the value of this cost is estimated for 30000 dollars for each person in 2010. The overhead value of 53%based on the willingness to pay approach relative to the human capital method is much similar to the findings of international studies including infrastructure, transportation and regional economy bureau in Australia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا بهنود |
دانشگاه امام خمینی

محمدرضا احدی |
پژوهشکده حمل و نقل


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18621_be0f1af71dd565832320bc266aea1668.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642946.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات