مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۷، صفحات ۸۳-۱۱۰

عنوان فارسی تحلیل عناصر آب‌وهوایی در بروز تصادفات جاده‌ای
چکیده فارسی مقاله صدمات و خسارات ناشی از تصادفات جاده‌ای، امری مهم و فراوان است که متأسفانه در اغلب موارد نادیده گرفته شده است. پژوهش حاضر، با نگاه موشکافانه به تحلیل و بررسی عناصر اقلیمی مؤثر بر وقوع تصادفات براساس مطالعه منابع معتبر داخلی و خارجی و هم‌چنین تحلیل اطلاعات فرم کام 114 در منطقه شمال غرب ایران پرداخته است. روش تحقیق، از نظر ماهیت، روش و نحوه انجام آن از نوع توصیفی- تحلیلی است‌. منطقه مورد مطالعه در این تحقیق، استان اردبیل است. داده‌های مورد استفاده، شامل آمار روزانه و ساعتی تصادفات (فوتی، جرحی و خسارتی) در سه سال منتهی به سال 1393 است. در این تحقیق از داده‌های دست‌اول فضای جغرافیایی، آمارنامه‌های بانک اطلاعات تصادفات نیروی انتظامی، داده‌های ساعتی ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک مستخرج از بانک اطلاعات و آمار سازمان هواشناسی و نیز با استفاده از روش کتابخانه‌ای استفاده شد. یافته‌ها نشان داد دو عنصر زمان و عناصر اقلیمی در توزیع فضایی تصادفات محورهای مورد مطالعه تأثیرگذار بوده‌اند. عنصر زمان با ترکیب شرایط اقلیمی نشان داد، در محورهای مختلف، بیشتر تصادفات در زمان‌های خاصی رخ‌داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادفات جاده‌ای، عناصر آب‌وهوا، استان اردبیل، هواشناسی،

عنوان انگلیسی Analysis of Climate Elements in Road Accidents
چکیده انگلیسی مقاله The injuries and damage caused by road accidents are important and abundant, which is unfortunately overlooked in most cases. The present study has analyzed and investigated the climatic elements affecting the occurrence of accidents based on the study of credible domestic and foreign sources, as well as the analysis of information from 114 in the northwest region of Iran. The research method is descriptive-analytical in terms of its nature. The study area in this study is Ardabil province. The data used includes the daily and hourly statistics of accidents (fatalities, injuries and losses) in the three years leading up to 2014. In this research, geospatial data, police intelligence data bank statistics, and hourly data of synoptic meteorological stations were extracted from databases and statistics of meteorological organization and also using library method. The findings showed that two time and climatic elements were effective in the spatial distribution of crashes of the studied axes. The element of time, combined with climatic conditions, showed that in most axes, most accidents occurred at certain times.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا پورغلامی سروندانی |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19065_19d3c1c3db3d5930b1bfedf10ee239fa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642937.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات