|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۷، صفحات ۴۹-۶۶
|
|
|
عنوان فارسی |
برآورد هزینه کاهش ظرفیت عملکردی ناشی از جراحتهای ترافیکی در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
شاخص ظرفیت عملکردی به مقیاس اختصاری جراحت مربوط شده و به پیامدهای یک سال بعد از جراحت تعلق میگیرد. از آنجاییکه این اثر بهعنوان یکی از اجزای هزینه مرتبط با بار سلامت جراحتهای ترافیکی تعریف میشود، جستجوی مقدار کمّی آن در این مطالعه در دستور کار قرار گرفته است. شاخص ظرفیت عملکردی تواناییهای عملکردی عادی یک فرد را به 10 بخش عمده تقسیم کرده و به هر بخش ضریبی بین صفر تا یک تخصیص میدهد تا بتواند نشانهای کمّی از کاهش پیشبینی شده در ظرفیت عملکردی شخص مصدوم را ارائه کند. برای کمّیسازی اثر کاهش ظرفیت عملکرد، اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه هزینه مربوط به آن شامل طبقهبندی شدت جراحت، شاخص ظرفیت عملکردی در هر طبقه شدت جراحت، طول درمان، کل زمان متاثر از کاهش ظرفیت عملکرد و هزینه جمعآوری شده است. در طبقهبندی جراحات، دسته اول با میانگین هزینه 2/6 میلیون ریال بهعنوان نماینده هزینه جراحتهای سبک سهمی بالغ بر 87درصد از مصدومان را بهخود اختصاص داده است. شدیدترین سطح جراحات نیز با میانگین هزینه 3/813 میلیون ریال کمتر از یک هزارم مصدومان را در خود جای داده است. براساس این طبقهبندی، مقدار کل هزینه مربوط به کاهش ظرفیت عملکردی برای تمامی مصدومان در سال 1390 در حدود 261میلیارد ریال بهدست آمده است. این هزینه برای هر فرد با جراحت سبک در حدود 4600ریال و با شدیدترین سطح جراحت بیش از 132میلیون ریال بهدست آمده و بهطور متوسط برای هر فرد مجروح در حوادث ترافیکی سال 1390 هزینهای بالغ بر 314هزار ریال را وارد کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Estimated Cost of Reduced Performance Capacity Caused by Traffic Injuries in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Functional capacity index refers to the severity of the injury and results from one year after the injury. Since this work is defined as one of the cost components associated with the health burden of traffic injuries, the search for a small amount of it in this study is on the agenda. The functional capacity index divides one person's normal abilities into 10 major sections and allocates to each sector a coefficient of between 0 and 1 in order to provide a quantitative indication of a predicted decline in the functional capacity of the injured person. To quantify the effect of reducing the capacity of function, the information needed to calculate its cost includes the classification of severity of injury; functional capacity index per severity of injury, duration of treatment, total time affected by capacity reduction and accumulated costs. In the classification of injuries, the first group with an average cost of 120 dollars account for the cost of light injuries sustained for a parity of 87% of the injured. The most severe level of injuries, with an average cost of 150 dollars, is less than one thousandth of the injured. Based on this classification, the total cost of reducing the functional capacity for all injured in 2011 was about 26 million dollars. The cost per person with light injuries was about 2 dollars and the highest level of injury was more than 2600 dollars, and the average cost per person injured in traffic accidents in 2011 was 6 dollars. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا بهنود | دانشگاه بینالمللی امام خمینی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_19063_74141fd43fca556e907ce5142b509b25.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642935.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|