|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۷، صفحات ۱۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اولویتبندی عوامل موثر در دستیابی به حملونقل پایدار |
|
چکیده فارسی مقاله |
رشد غیرمنتظره فعالیتهای حملونقل، پیامدهایی چون نرخ فزاینده تصادفات رانندگی، مصرف بیرویه منابع طبیعی و انرژی، آلودگی هوا و صدا را با خود به همراه داشته است که لزوم دستیابی به حملونقل پایدار را بیش از پیش آشکار کرده است. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل موثر در دستیابی به حملونقل پایدار شهر همدان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبرگان حوزۀ حملونقل که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند، تشکیل دادند. نظرات آنها با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی گردآوری شد و سپس در نرمافزار اکسپرت چویس تجزیه و تحلیل شد. نتایج اولویتبندی عوامل موثر در دستیابی به حملونقل پایدار شهر همدان عبارتانداز: افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، افزایش سهم استفاده از حملونقل عمومی، کاهش حجم ترافیک، بهبود دسترسی به مناطق اشتغال و مسکونی و دیگر مدلهای حملونقل، صرفهجویی در زمان سفر، دسترسی به پارکینگ، قابلیت پرداخت هزینههای حملونقل برای کاربران، افزایش مصرف انرژی جایگزین سوخت فسیلی و تجدیدپذیر و میزان کاهش آلودگی هوا. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prioritizing Effective Factors in Achieving Sustainable Transport |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The unexpected growth of transportation activities has resulted in increased incidents of driving accidents, excessive consumption of natural resources and energy, air pollution and noise, which has already highlighted the need for sustainable transport. The purpose of this study was to prioritize the effective factors in achieving sustainable transportation in Hamedan using hierarchical analysis. The statistical population of this study was made up of 15 field transport experts selected by snowball sampling method. Their opinions were collected using a paired comparison questionnaire and then analyzed in Excel software. Prioritization results of the effective factors in achieving sustainable transportation in Hamadan include: increasing safety and reducing accidents, increasing the share of public transportation, reducing traffic volumes, improving access to employment and residential areas and other transportation models, saving travel time, access to parking, The ability to pay for shipping costs for users, increasing fossil fuel and renewable energy consumption and reducing air pollution. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فائزه عزتی آراسته پور | دانشگاه بوعلی سینا
روحاله سهرابی | دانشگاه بوعلی سینا
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_19061_ac90a76f1cd587c1fd1047d373bf62e3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642933.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|