مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۸، صفحات ۱۰۹-۱۲۸

عنوان فارسی ارزیابی الگوی توزیع فضایی و مکان یابی پارکینگ عمومی جدید
چکیده فارسی مقاله مغایرت شدید بین رشد سریع وسایل نقلیۀ موتوری و کمبود مکان‌های پارکینگ و نیز پراکنش نامناسب آنها در شهر سمنان، تأثیر جدی بر کیفیت زندگی شهروندان و کارکرد جاده-های شهری گذاشته است. هدف این پژوهش، ارزیابی الگوی پراکنش پارکینگ‌های موجود و مکان‌یابی پارکینگ‌های عمومی جدید در این شهر است. گردآوری داده‌ها و اطلاعات موردنیاز عمدتاً با روشی کتابخانه‌ای (متن‌ها، اسناد، نقشه‌ها) صورت گرفته است. برای نیل به هدف پژوهش، از 8 شاخص پارکینگ‌های موجود، مراکز اداری، مراکز تجاری، اماکن گردشگری، مراکز درمانی، مراکز آموزشی، دسترسی به معابر درجۀ 2 اصلی و فرعی، تراکم نفر در هکتار استفاده شده است. هم‌چنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از سرانۀ استاندارد و نرم‌افزارهای Visual PROMETHEE، Super Decisions و ابزارهای تحلیلی موجود در Arc GIS بهره‌گیری شد. یافته‌ها و نتایج نشان داد که بین سرانۀ موجود پارکینگ (134/0) با سرانۀ استاندارد (3/1) اختلاف قابل توجهی وجود دارد. پارکینگ‌های عمومی موجود در شهر سمنان از لحاظ استاندارد در یک سطح قرار ندارند، به‌طوری‌که پارکینگ شهید رجایی با امتیاز 222/0 در بهترین وضعیت و پارکینگ تدین با امتیاز 397/0- در بدترین وضعیت قرار گرفت. به‌وسیلۀ تحلیل پرومتی 5 سطح بهینه، 5873/0 محاسبه شد که نشان می‌دهد به‌رغم این‌که چهار پارکینگ سعدی، پردیس، شهید رجایی و عمومی در وضعیت بهتری نسبت به سایر پارکینگ-ها هستند، از شرایط بهینه‌ای برخوردار نیستند. در نهایت برای احداث پارکینگ جدید اراضی به 5 طبقه از بسیار مناسب تا بسیار نامناسب دسته‌بندی شدند که در اراضی بسیار مناسب و مناسب، 6 مکان با مساحت تقریبی 16166 مترمربع که عمدتاً در زمین‌های بایر درون شهری واقع شده‌اند، با توجه به سطح بهینگی، برای احداث پارکینگ جدید پیشنهاد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of Spatial Distribution Pattern and New public Parking Location
چکیده انگلیسی مقاله The sharp contradiction between the rapid growth of motor vehicles and the lack of parking spaces, as well as their inadequate distribution in Semnan, have had a profound impact on the quality of life of citizens and the operation of urban roads. The purpose of this study is to evaluate the distribution pattern of existing parking lots and to locate new public parking lots in the city. Data collection is mainly carried out using a library method (text, documents, maps). In order to achieve the research goal, of eight existing parking lots, office centers, commercial centers, tourist places, health centers, educational centers, access to secondary and main passageway streets, the person density per hectare has been used. Also, for analyzing data, we used the standard software and Visual PROMETHEE software, Super Decisions and analytical tools in Arc GIS. Findings and results showed a significant difference between the existing parking lot per capita (0.134) and standard per capita (1.3). The public parking lots in Semnan are not standardized at one level, as the Shahid Rajaee parking lot was rated at 0/222 in the best condition and Tadayon parking was the worst at -0/397 points. Five optimal level of analysis of PROMETHEE was calculated 0.5873, which shows that despite the fact that the four parking spaces of Saadi, Pardis, Shahid Rajai and Public are in better condition than other parking lots, they lack optimal conditions. Are not Finally, for the construction of new parking lots, the land was classified into 5 categories from very suitable to very inappropriate. On very suitable lands, six sites with an approximate area of 16166 square meters, mainly located in inert urban land, were proposed for the construction of a new parking lot.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر حسن پور |
دانشگاه محقق اردبیلی


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19072_7fab9737961e50eb9fd4b20593c10439.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642930.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات